lördag 19 september 2015

Nuläge med restreaktioner och klåda

Nuläge: igår, fredag, var jag på mottagningen, C263 och lämnade prover och fick sen träffa läkaren. M var med för att vi skulle träffa läkaren tillsammans. Jag fick först ta bort resterande agraffer, så nu är det inga kvar! Det känns väldigt bra.
När proverna var klara fick vi komma in till läkaren, det är oftast en underläkare som innan har konfrerat med en överläkare. Det funkar väldigt bra. Det ser bra ut med biopsin, den pekar ju åt att det är restaktiviteter. Proverna, ASAT och ALAT är fortfarande höga men verkar ha börjat plana ut. Samma med billirubinet. Så ingen ny kortisonbehandling. Jag skulle också få helgen ledig och komma tillbaka på måndag för att ta nya prover och träffa läkaren.

Dock började klådan om i natt och urinen mörknade ännu mer samtidigt som avföringen blev ljusare ändå, allt detta har att göra med billirubinet. Så jag ringde K89 vid 7 på morgonen och strax därefter ringde en läkare upp. Först tyckte han att det räckte med att jag blev kvar hemma men skulle ringa om jag kände mig sämre, samtidigt som han skrev ut Tavegyl mot klådan. Men sen ringde han en stund senare och sa att de nog ville att jag skulle komma in o ta prover. Så kl 8 bar det av igen. Det kliade på kroppen hela tiden så det var ändå lika skönt att göra något. Jag har aldrig fått känna på sån här billirubinklåda förut men nu vet jag hur det är. Det går bra om jag sysselsätter mig med något, t ex åker bil, eller tittar på TV, då känns det i alla falla inte så väldigt mycket.

Så jag kom upp till avdelningen vid 9 och tog mina prover och sen fick jag te och en rostat franska i köket. Där träffade jag en person som också var där för avstötningsreaktion och hade fått en ny lever för två veckor sedan. Hen var väldigt pigg och det var verkligen rolig att prata med och vi jämförde våra olika erfarhenheter.

EFter ett par timmar, som jag använt till att hämta ut medicin, vila och äta lunch, kom överläkare H , som jag träffade på utredningen, och sa att bilirubinet var högt men ändå på väg ned, och att detta var restreaktioner, så klådan kom av att jag inte längre fick den stora dosen kortison. Det var bra att höra. ASAT och ALAT, där var en på väg ned men det andra lite upp så han lutade lite åt att sätta in kortisonbehandlingen igen. Men ville ändå vänta pga vad biopson visat, dvs att det bara är en restreaktion, så jag åkte hem och ska tillbaka i morrn kl 9 igen. Jag skulle också höja dosen av Mycophenolate, den andra immunhämmande medicinen jag äter från ikväll.

Så nu sitter jag framför TV:n och har det inte så tokigt, Tavegylen hjälper ett par timmar i taget och jag blir rätt behagligt slö av den. Jag har gått min längta promenad i området hittills, ca 15 minuter kanske. Annars har jag sovit lite. Sömnen är fortfarande konstig, jag sover som mest 2 timmar i rad, och sen är jag ofta vaken någon timmer eller två. Jag tycker inte om mitt sovande just nu, jag känner inte igen min känsla när jag ska sova eller i sömnen. Märkligt.




1 kommentar:

  1. Jag känner igen det är sömnmönstret påverkat av kortisonet. Men det är bara att göra som du gör - "go with the flow" och ta det som kommer utan att käma emot. Det blir bättre vad det lider!
    Kram

    SvaraRadera