söndag 27 september 2015

ERC beslutat och bilirubinet hoppar jojo

Natten till lördag var lite värre, klådan tilltog och Ataraxan hjälpte inte så mycket. Jag vaknade också ofta trots insomningstabletten vilket ju alltid ger en konstig, overklig känsla. Kinderna började också hetta och värka så fort de kom åt lakanen?? Så det var inte behagligt. Det var skönt när det blev morgon. Det var som vanligt med blodtryck, och temp vägning (väger nu 67 kg mot 78 när jag ringdes in så jag behöver äta mer, även om det säkert ingick en del vatten i de 78 kilona) fast först kommer SSK vid sju och tar blodprover. Läkaren kom vid lunch och sa att bilirubinet hade gått ner igår men sedan upp igen (om jag minns rätt, det går i alla falla lite fram o tillbaka) och att de har beslutat sig för att göra något som kallas ERC på måndag. Endoskopisk retrograd cholangiografi. Det är som en gastroskopi fast man fortsätter ner till tolvfingertarmen via magsäcken. Sedan för man en kateter genom röret och genom detn spruta kontrast i gallgången man vill undersöka samt t ex vidga strikturer och/eller lägga in ett rör. De tror att det är en förträngning som orsakar de vidgade gallgångarna eftersom gallan vill komma ut andra vägar. Jag har läste om ERC i en broschyr jag har och där stod det att denna görs med lokalbedövning vilket gjorde mig nervös. Men det var självklart att det ska ske under narkos. Puh.
Sen kom min son C på eftermiddagen direkt från Malmö, vad fint att träffa honom igen, det var en månad sen sist. Och roligt med besök. Han fixade se inför min hemgång. En SSK kom förbi precis när vi spekulerade om jag kunde åka hem redan på måndagen. Hon förklarade att jag måste ligga kvar ett dygn för observation, man kan få feber eller inflammation i bukspottkörteln efter ingreppet. Så om allt går bra blir det hemgång på tisdag. När C åkte tog han med sig några av alla onödiga saker jag släpat hit, tog bussen till morfar och hämtade hans bil som vi ska få låna, åkte till vännen M och hämtade mina saker där, handlade och körde hem allt till min lägenhet i Täby.Suveränt.
På natten försvann klådan i stort sett och jag tog ingen insomningstablett klokt nog. Det är ju inte så stor idé om jag ändå inte sover.....och sov bra mellan gångerna jag vaknade. Det var så skönt att på natten känna att klådan gav med sig!

Idag fick jag veta att bilirubinet hoppat ned till 80 från 112. När läkaren kom förbi så tyckte han att vi skulle hålla fast vid att utföra ERCn även om bilirubinet gått ned igen. Jag fick vara beredd på att eftersom det är en akut undersökning så kunde det bli så att de inte hinner på måndagen. SSK som kom senare sa dock att hon skulle ringa och påminna dem i morgon bitti. Hon ska också komma senare och sätta en nål innan hon går hem.
Så denna söndag har varit riktigt bra, känt mig frusen och lite hängig men gick ändå en promenad på eftermiddagen och det var väldigt skönt. Diarrén som jag haft nåt dygn har också gått över nu efter att jag ätit mest ägg och blåbärssoppa.
Fick besök av sonen A och vännen K på eftermiddagen. De drack kaffe och åt wienerbröd medan jag mumsade på blåbärssoppa och skorpor.
Så då håller jag tummarna för att det blir en ERC i morgon!

1 kommentar:

  1. Jag tänker på dig! Är rejält förkyld, så något besök är det inte tal om, men jag följer utvecklingen på bloggen.
    Kram!

    SvaraRadera