lördag 2 maj 2015

Nuläge och kommande undersökningar

Hälsoläge: ibland när jag vaknar, som idag, känns det i kroppen som att jag har kört helt slut på kroppen i någon extremsport. Vilket gör att jag tror att jag har tränat massor! Men det stämmer förstås inte. Igår promenerade jag ca 30 minuter vilket jag ska göra varje dag enligt sjukgymnasten, körde lite av mitt lilla gymprogram hemma: 10 armhävningar, ca 20 situps och så en sorts arm- och bensträck jag inte vet vad det heter. Det var allt. Fast jag städade lite också vilket gör mig helt slut. För det mesta är jag nöjd om jag klarar disken på kvällen. Det är konstigt att det ändå går så bra att arbeta (på mitt jobb alltså) men jag tror det beror på att där har jag mina fasta ramar och att jag mest sitter vid skrivbordet, det är mycket mer betungande när jag ska planera och organisera själv som hemma.  Det gör mig trött. Undrar om det är gifterna i hjärnan som gör det för min kropp är rätt stark och har inte tappat i muskelmassa vad jag kan avgöra. Men tröttheten sitter också i kroppen men det kanske kommer från hjärnan ändå?
Allt som vanligt alltså :)

I torsdags ringde en SSK från Osteoporosen och jag ska få komma på tisdag och få min infusion av Aclasta mot benskörhet, vilket jag precis nu kom på att jag måste hämta ut själv på apoteket och att det är en beställningsvara. Så det måste jag göra idag, så nu får vi se, det kanske inte blir något.

Fredag är det dags för gastroskopi. Jag gjorde det i december men ska göra det igen, det ingår i utredningen men ligger lite senare eftersom jag gör det under narkos och det är lite svårare att få tider. Detta beror på att jag har så starka kräkreflexer så det blir väldigt jobbigt både för mig och för läkaren som utför den. Det finns en lättare form av sövning som man kan få utan att narkosläkare behövs men då måste man vara frisk, vilket jag ju inte gör så det blir hela apparaten och utförs på kirurgen.
Gastroskopi gör jag främst för att kolla att jag inte har stora varicer (åderbråck) i matstrupen. De uppkommer av ett större tryck pga levercirros och kan orsaka blödningar om de uppnår en viss storlek, sist de kollade, i december hade jag endast små och en medelstor, ingen fara alltså.

. Här är en förklaring från Wikipedia, den stämmer nog rätt bra:

 Esofagusvaricer är vidgningar, åderbråck, i de ytliga blodkärlen i esofagus, matstrupen. Bråcken uppstår när blodet från bukorganen har svårt att rinna den vanliga vägen via levern tillbaka till hjärtat. Det försämrade blodflödet genom levern gör att en hel del blod kommer att rinna via blodkärlen i esofagus, varpå dessa ytliga kärlen vidgas och blir sköra.

Skriver mer nästa vecka nu måste jag ta mig till ett apotek....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar