onsdag 13 maj 2015

Bra dag och bra besked

Vaknade vid 4 i morse som jag gör ibland och åt lite fil, bestämde mig också för att skicka ett meddelande till SSK M. på lever via Mina sidor på Vårdguiden. En riktigt bra tjänst. Jag ville få besked om hur länge efteråt jag ska ha problem med att svälja efter insättningen av ligaturerna eller om jag skulle äta lite "mjukare" mat. Somnade sen om efter att ha lyssnat lite på P1.
Hade min lediga dag från jobbet och cyklade till hårfrisören C, som genomgått en riktigt stor operation för några år sedan. Vi pratade lite om hur hon upplevde tiden på IVA, det hon mest kom ihåg var att hon var så otroligt törstig och inte fick dricka. Det har jag hört från andra också så det är nog bra att ställa in sig på det.

Mitt i hårklippningen ringde Dr KS, överläkaren från lever på HS. Han återkom lite senare och berättade att CT-svaret äntligen kommit, ingen tumör. Men det var väl bra, sa jag. Jättebra, sa Dr KS :). Den lilla knuta som finns där ska ändå följas upp fram till transplantationen för att hålla koll på att den inte börjar växa. Om jag inte är transplanterad så blir det ett ultraljud om 2 månader. Han kollade hur jag mådde och jag sa att det var ok, jobbigt med värken i lederna på mornarna och så frågade jag om matstrupsproblemen. Han sa att jag måste tugga långsamt och inte äta "hård" mat för att det skulle läka ordentligt. Jag borde nog ha fått lite bättre info med mig hem i fredags. Det skapar alltid mer oro när man inte har tillräcklig kunskap. Men nu känns det lugnare och jag äter lite mer onyttigt vilket är svårt då jag är rätt strikt med socker. Men nu fikade jag med G, på Viggbyholms Stationskafé och satte i mig en hel bulle. Sen söt kräm hemma och tunnbröd. Det har gått riktigt bra att svälja efter att ha tagit en alvedon på förmiddagen.
Och jag är stolt över att jag kom upp vid 8 och duschade och tvättade håret fast jag knappt kunde hålla duschen med vänster hand pga värken. Den släpper sen.  Och så cyklade jag till hårfrissan i iskyla och stod upp i flera backar (små men ändå). Sen har dagen bara blivit bättre. Jag är så lycklig när jag har såna här dagar när jag orkar saker och jag känner mig så stolt över mig själv som cyklade och kunde ta i i backarna, det är som att se en glimt av den jag var och som jag kommer att bli igen, vilket känns om en stor ynnest och gåva.
Fick sen ett meddelande via Vårdguiden från SSK M. Jag ska höra av mig om sväljproblemen är kvar nästa vecka, hon visste också att jag pratat med Dr KS om att jag skulle ta hepatit B vaccinering. Den jag tog för 12 år sen är visst för gammal. Tror att de såg det på nåt prov. Så det blir nästa grej, ska ju helst hinnas med före transplantationen.
För övrigt har jag ordnat lite med kontaktcirklar så att de som vill veta när jag rings in ska få besked. Kom på att det inte är så bra om jag messar ut till alla för då får jag säkert sms och samtal i ett skede när jag bara kommer att sitta i taxin stel av skräck och långt inne i mig själv....
Önskar er alla en fin helg
  

3 kommentarer:

  1. Skönt att det ska bli bättre med sväljningen, och att du har haft en så bra dag.
    Kramar från Väddö

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag undrar en sak. Har du fått betala för de vacciner du tagit? Jag ska hämta Twinrix på apoteket för att förstärka skyddet mot Hepatit B men det går inte på högkostnadskortet och kommer att kosta ca 700 kronor. Känner du igen det?
    Ha en bra helg fast det är superkallt
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, för mig ingår polio, difteri, stelkramp och jag tror det var vaccin mot en form av lunginflammation. Ytterligare en (jag tror det var en speciell form av influensa) är obligatorisk, men den fick jag betala själv, och den ingår inte i högkostnadsskyddet. Den kostade drygt 1000:- (3 doser). Alla andra vaccinationer som jag har haft, men blivit av med som TBE och Hepatit A och B måste jag betala själv. Vad jag förstår gäller det även barnsjukdomar som jag förlorat immuniteten mot som mässling, kikhosta, påssjuka och röda hund.
    Kram

    SvaraRadera