torsdag 21 maj 2015

En sämre dag

Här kommer en beskrivning av en av de sämre dagarna.

Vaknade vid 6 och behövde äta något och kissa men orkade inte gå upp. Jag låg säkert kvar en halvtimme i sängen och försökte samla krafter till detta. Gick sen upp på värkande fötter och stela ben och fixade ett glas fil. La mig igen men kunde inte somna om, hade huvudvärk och behövde äta mer. Låg länge tills jag hasade mig ut i köket och fixade en macka och en kopp te som jag tog med mig till sängen. Lyssnade på radio och sov sen till 9 men orkade inte riktigt upp igen och kroppen värkte mer nu. Skulle gå 10 för att hinna med tåget och jag klarade faktiskt det. Åt även gröt innan jag gick!
Promenaden till tåget tar ca en kvart och kändes riktigt bra. Men jag var trött på jobbet och lättad över att gå hem vid fyratiden. Då var jag helt slut och egentligen visste jag att jag borde äta något litet men när jag blir för trött då funkar jag inte riktigt och gick till tåget hungrig. Men som tur var hittade jag skorpor i väskan och mådde bättre efter att ha satt i mig dem.
Jag måste handla lite på hemvägen och gick förbi affären på vägen hem, det var motigt och jag bara längtade hem.
Väl hemma låg jag mest i soffan och såg på TV på datorn. Åt lite enkla saker jag inte behövde laga men tiden närmade sig att jag måste fixa nån middag. Det kändes helt omöjligt att jag skulle kunna göra det men på nåt sätt så stod jag ändå där o gräddade pannkakor både till ikväll och i morgon. Sen till soffan igen. Jag har börjat se en serie om hjärtsjuka barn som gick för ett tag sedan på SVT. Rakt in i hjärtat. Den är intressant och gripande. Så fina barn som kämpar och lever med sin allvarliga sjukdom. Jag får inte nog av scenerna i operationssalen och att se hur teamet arbetar. Jag gottar mig i det kan man säga och förbereder mig. Det känns bra.
Sen kom den stora utmaningen, kvällens disk. Och nu har jag klarat av den, skönt. Så nu blir det en stund med operationer igen innan jag går och lägger mig.
Jag håller också på att planera en avskedsfest för min gamla kämpande lever, med leverquizz och alkoholfria drinkar. Den har det inte lätt just nu.

God natt


4 kommentarer:

  1. Hej , på nåt sätt verkar det ändå ha varit en bra dag, om än en trött dag. Att orka göra det man måste, fast man nästan inte orkar, kan i efterhand ibland kännas rätt bra. I efterhand. I alla fall i mitt liv:)
    Ibland i perioder när jag är stressad och inte tycker jag får gjort någonting, gör jag "har-gjort-listor" på kvällen, i stället för "ska-göra-listor". Det är faktiskt mkt bra för själen:)
    I morgon hoppas jag du vaknar och är pigg som en lärka.
    Avskedsfest för levern låter som en morbid tillställning...:) Ska det vara före eller efter operationen? I kroppen eller i en glasburk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra listidé men tyvärr är jag för trött för att känna någon tillfredsställelse över att få saker gjorda. Jag kan känna mig stolt över det jag gör men att leva i en ständig utmattning handlar nog mest om att klara av saker.. Det är svårförklarat men jag har inte ork till så mycket känslor varken upp eller ned. Inte vaknade jag pigg som en lärka;) men idag har varit bättre än igår, skönt! Javisst är det morbitt, men jag är ju lite lagd åt det hållet. Det ska vara före operationen och inte med levern i en glasburk, konstigt nog fick Per samma bild som du när jag berättade detta för honom.;) Det ska vara medan levern sitter i kroppen om jag hinner....och vara ett sorts tack för att den kämpat så bra. Sen kommer den att användas till forskning av olika slag, ingen glasburk alltså!. Stor kram

      Radera
    2. Svar nr 2: när jag tänker efter, det där med en har-gjort-lista låter inte så tokigt ändå. Hör här: idag har jag duschat, promenerat till tåget, jobbat flitigt, handlat på hemvägen, lagat middag. Det känns faktiskt bra!

      Radera
  2. Vi längtar efter dig och med dig!
    Snart Ann-Mari, snart.
    Kramar från oss.

    SvaraRadera