måndag 4 maj 2015

Förberedelser för Aclastainfusion och närståendepenning

Idag har jag lagt Ansökan om Närståendepenning i kuvert för att skicka till vänner och anhöriga eftersom jag måste skriva under dem först. Sen får de ligga och vänta på Försäkringskassan tills jag eventuellt behöver hjälp och då lämnar man in ett annat intyg. Kollade på Mina sidor på Försäkringskassan och det har inte kommit in något läkarintyg så det ska jag påminna om. En annan ska jag ska kolla  är hur det funkar med läkarintyg som ska till mitt jobb när jag har transplanterats, jag kommer nog inte ihåg det då.

I morgon ska jag få Aclastainfusion mot benskörhet. Lyckades efter en del telefonsamtae hitta en burk eller flaska eller vad det är, en spruta kanske på Scheele apoteket i lördags. Det är inte så lätt nuförtiden då apoteken tillhör olika kedjor. Konstigt att de inte slår sig ihop om en gemensam internttjänst som kan kolla sådany som om mediciner finns inne? Nå, kollade på Fass idag för jag kom plötsligt på att det är rätt vanligt att få influensasymptom och feber som biverkan och jag ska ju göra en narkosgastro på fredag. Och det stämde, minst 1 av 10 får det iaf första gången. Så jag ringde och frågade på Osteoporosen, SSK jag pratade med trodde att om det hände skulle jag hinna bli bra till på fredag, så hoppas det.

Annars är det som vanligt, omväxlande trött, värk i kroppen och lite illamående blandat med perioder som känns riktigt bra. Jag får påminna mig flera gånger om dagen att jag verkligen kan vila när jag behöver och inte tänka på saker jag inte hinner med. Det hjälper. Tur att jag inte har en familj att ta hand om, vet inte hur det skulle fungera.

Rapporterar i morgon om infusionen.




2 kommentarer:

  1. När jag ringde runt för att kolla var ett läkemedel fanns sist fick jag lära mig att man faktiskt kan kolla på nätet själv. Fass.se har en sådan tjänst. Om man klickar på lagerstatus får man se en liten film på hur man gör, men i princip är det bara att söka på läkemedlet, välja rätt styrka och förpackning och klicka på lagerstatus till höger. Så fyller man i län och ort och får upp alla apotek med info om ifall dom finns. Händigt!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men åh så bra att det finns dom som har gått före! Tack för tipset stjärnsyster!

    SvaraRadera