onsdag 20 maj 2015

Hepatit B vaccin och nya prover

Som tur var gick det bra att jag tar Hepatit B vaccinet hos min husläkare så jag inte behöver åka ända till Huddinge för det. Idag, min lediga onsdag, cyklade jag till därför till Täby Centrum och fick träffa en SSK hos min husläkare. "Ja, hepatit B har jag aldrig gett förut" sa hon glatt, "men det är väl som med andra vacciner" (jag blir nervös). Hon läser bipacksedeln, Du har väl sett att det ska tas i muskel 2 och 4 säger jag, för det läste jag på en lapp på vaccinet. Jag blir ju lite orolig att hon tar sprutan i fel muskler eller nåt sånt. Ja, den ska tas intermuskulärt, ja säger hon. Och så börjar hon skaka sprutan eftersom det står att den ska omskakas. Sen undrade hon vad gummiproppen som satt fast på sprutan var för något, men tog helt resolut bort den och satte sprutan  i armen. Det gick nog bra:).

Sen tog jag mina standardprover på en provtagningscentral på Täby Sjukhus som är ansluten till Karolinska.

Cyklade till mitt favoritfik i Viggbyholm och läste tidningen och drack en latte och tog en bulle. Allt kändes helt ok och jag mår rätt bra idag förutom muskelvärken som kommer och går och handlederna, men det är ingen fara.
Matstrupen verkar vara läkt nu men det tog ca 10 dagar. Skönt att kunna äta och dricka utan att få små kramper när jag sväljer och en skum känsla som strålar upp till käken. Igår träffade jag min bror P. som var på genomresa mellan Norrland och Italien och satt på ett fik ett par timmar efter jobbet. Min son A. kom också. Så trevligt, även om jag kände mig rätt matt och lite febrig mot slutet, men det var det värt.
Jag tror också att det är viktigt att utmana tröttheten lite lagom, det är därför det är så bra att jag har mitt jobb. Där måste jag tänka, interagera och ta mig dit och hem vilket gör att jag känner mig bättre och mer normal, även om jag måste vila mycket sen. Det är ju viktigt att jag håller mig igång för min kropp ska ju klara ett vasalopp snart, i alla fall en tjejvasa ;). Så det motiverar mig.
Min bror har en bekants bekant som har genomgått en levertransplantation för några år sedan och jag har nu fått hans telefonnummer så jag hoppas kunna träffa honom och få veta hur det var för honom.

Återkommer när något nytt händer!



6 kommentarer:

  1. Skönt att det är bättre i strupen. Det lät verkligen inget kul!
    Jag blir nyfiken på vilket ditt favoritfik i Viggbyholm är!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viggbyholms Stationskafé, vi kanske kan ses där nån dag? Kommer du ihåg bullarna jag köpte med mig nån gång för längesen? De var iaf köpta där:).

      Radera
    2. Jaha! Ja vi tar en fika där nån dag!
      Kram

      Radera
  2. Hej Ami, jag försöker kommentera så här. Ska se om det fungerar. Oj vad jobbigt med strupen. Tur att det verkar ha fixat sig.

    SvaraRadera
  3. Ha! Det fungerade ju. Vad glad jag blir:) Nu ska jag försöka skriva några rader lite oftare:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad bra, det är roligt med kommentarer:) Kram

      Radera