torsdag 16 april 2015

Viktig och bra länk och utredningsdag 4

Här är en länk till en utbildning om lever, leversjukdomar och transplantation. Den är  pedagogisk och du får lära dig mycket om hur levern fungerar, transplantationshistorik, och även om utredningen. Om du har Real Player kan du också se intervjuar med patienter och anhöriga. Rekommenderar Katarina speciellt:).
Här är den:
http://www.otis-lever.com/karolinska/


Idag hade jag endast ett besök och som inte var direkt kopplat till utredningen men som passade bra in i den. Eftersom jag har käkat kortison i 15 år så har jag gjort regelbundna bentäthetsmätningar och idag fick jag träffa osteoporosläkare M. Han är rolig och påläst. Jag var lite nervös för jag hade själv beslutat att sluta äta kalciumtillskott för ett par år sedan eftersom jag äter så mycket yoghurt, fil och ost. (Protein är ju det viktigaste att få i sig när man har en lever som inte har det lätt och jag får mycket protein av mjölkprodukter vilket min dietist tycker är toppen. Men jag måste också äta magert kött och fisk. Undviker dock kyckling om jag kan då dessa djur inte har det så bra. Ekologiskt nötkött är det som gäller. Kan tyvärr inte äta bönor och soja pga att jag får ont i gallgångarna.) Nå det var ingen fara enligt Dr. M snarare tvärtom. Jag tar också en D-vitamin per dag och har ett bra värde trots att jag inte solar och använder solfaktor 50 eftersom jag har ett nedsatt immunförsvar. Jag ligger rätt hyfsat till trots allt kortison, mycket tack vare att jag inte röker troligtvis och arvet är nog bra också. Men på ryggkotorna ligger jag under snittet för kvinnor i min ålder och enligt M. så går ofta bentätheten ner drastiskt efter en transplantation för att sen stiga bra igen. Så han och jag kom överens om att jag ska få en infusion av en medicin mot benskörhet: Aclasta, som motverkar detta och verkan håller i sig ett år. Man ska inte ta denna i flera år eftersom det kan medföra biverkningar i form av uttröttningsfrakturer, och frakturer är ju just det som man vill undvika! Men en gång verkar ju ok och bra. så jag blir kallad till detta om en månad.
Det var allt för idag som var en rätt kall vårdag. Och taxin fungerade väldigt bra fast den missade den nya tunneln vid Norra Länken som jag fick åka igår. I morgon är det hjärta och lungor som ska undersökas respektive testas.






4 kommentarer:

  1. Vilken bra utbildning! Men väldigt omfattande. Jag får ta en bit i taget.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det, jag har också tagit lite då och då trots att det gäller mig, ha det bra du med:)

      Radera
  2. Tack för dagens info! Vad betyder "infusion av en medicin"?
    /Persan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de ger medicinen som dropp. Bra att du hänger med!! Kram

      Radera