måndag 13 april 2015

Transplantationsutredning dag 1

Nu har den 10 dagar långa transplantationsutredning börjat. Resan till Huddinge Sjukhus var lite spännande eftersom man aldrig vet om pendeltågen fungerar. Sov över hos min kära vän K. för att ha lite närmare. Första punkt på schemat var Njur-KBC. Det innebär att ämnet Iohexol injiceras samtidigt som man tar ett blodprov därefter tas ett nytt blodprov i andra armen efter 4 timmar för att se hur mycket av detta ämne som finns kvar. Gick förbi ett gäng i ett väntrum som verkade känna varandra, gissar att det var patienter som får sin dagliga dialysbehandling. Tufft.  Pendeltågen var i lätt kaos men jag lyckades slinka med och kom i tid.

Efter detta tog jag en kopp te och en macka och läste DN en timme innan det var dags att gå till Leverenheten på Gastro för inskrivningssamtal med SSK M. och läkare PA. Jag fick verkligen god tid och en timme med vardera. Vi gick igenom min nuvarande hälsa, tidigare besök på sjukhus, familj och vänner runt mig som ju behövs om jag godkänns för transplantation och mycket annat. Jag skrev på ett papper att en del av min lever får användas till forskning om PSC  och proteiner om jag minns rätt. Jag har inte funderat över hur länge ett organ räknas som mitt, men jag har alltså rätt att bestämma vad som händer med min stackars lever när den tackar för sig. Kanske självklart men jag har inte tänkt på det. Tillbaka till Njur-KBC och sen åt jag lunch och därefter upp igen till SSK M. för att göra lite fler prov. Näs- och svalgodling ska tas för att se att jag inte ar resistenta bakterier, samt urin- och avföringsprov. Sen kom SSK A. och tog ett blodgasprov som hon är expert på. Det är som ett blodprov fast tas i en artär vid insidan av handleden. Lite obehaglig smärta som jag inte var van vid. Enligt A. märktes det att på pulsen att jag kände smärta. Sen blev jag lite yr efteråt och A. berättade att kroppen reagerar lätt så vid provtagning i en artär vilket signalerar fara och började berätta om en man som sågat av sig foten och där blodet stannat så han inte förblödde. Vilket var intressant men inte minskade min yrsel.....
En god nyhet innan jag åkte hem var att jag fick ett sjukresekort så jag kan åka med taxi för 140 kronor per resa hemifrån Täby till Huddinge. Jag utnyttjade det dock inte när jag åkte hem, vilket tog lite tid då pendeltågen knappt gick. Kom till Älvsjö och därefter buss till Telefonplan och sen hem. Rätt däckad. I morgon är dock inget inbokat.

5 kommentarer:

  1. hej blåfågel! låter som en kämpig dag. Men kul det där med den ickeyrseminskande fotavsågningshistorien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, sjuksköterskor kan vara lite roliga ibland, yrkesskada kanske;). Du är den första som klarade att skicka en kommentar, men du är ju lite av ett datageni...var det svårt? Idag vilar jag och går på yoga.
      Kram

      Radera
  2. Hahaha, jag skrattade högt åt den tokiga sköterskan!
    När det gäller sjukresor finns det ett högkostnadsskydd på 1400 kronor per år, så när du rest 10 resor (5 tur och retur) reser du gratis resten av året. Hoppa över kollektivtrafiken och ta sjukresor framöver tycker jag!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad bra förresten att du bestämde dig för att göra en blogg! Så bra att hänga med och veta vad som händer. Och så lär man sig ett och annat på vägen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ju inte så svårt som jag trodde, får försöka fixa detta med bilder och lägga in lite sjukhistoria och så sen. Men nu är jag pg iaf:)

      Radera