fredag 17 april 2015

Utredningsdag 5

Sista dagen på första veckan i utredningen. Jag börjar känna mig rätt hemma på Huddinge Sjukhus nu:). Idag var det hjärta och lungor som var temat och jag började med en Ekokardiografi  där man med hjälp av ultraljud undersöker hjärtats funktion och struktur mm. Jag har gjort det en gång förut för några år sedan och det är rörande att se hjärtat pumpa och klaffarna fara upp och ned. Jag fick beröm för fina bilder, vilket jag brukar få när jag gör ultraljud på levern också var sjätte månad. Hon som gjorde det (vet inte om det var en läkare eller sjuksköterska) tyckte det blev så fina bilder att jag gärna kunde komma dit varje dag!  Ja, man är väl bra på olika saker, jag verkar bra på att få fina bilder från med ultraljud, hmm:).
Det gällde att andas in och ut och hålla andan vid rätt tillfälle och ibland blev ultraljudsutföraren så koncentrerad på bilderna att hon glömde be mig andas igen. Men jag fick sköta det efter bästa förmåga.
Denna undersökning var kl 8 på morgonen så för tredje morgonen tog jag en taxi. Mådde inte så bra, hade vaknat på natten med ett svagt illamående och samtidigt måste jag få i mig något. Det kan bli så ibland när jag inte äter tillräckligt på kvällen innan jag går och lägger mig. Drack ett glas fil och lyssnade lite på radio (hurra för P1 som sänder hela nätterna nu för tiden) innan jag lyckades somna igen. Händer, fingrar och armar värkte under förmiddagen och jag hade inte mycket aptit men såg till att få i mig en macka innan jag åkte. Väl framme köpte jag en havredryck och drack upp. Tips från dietisten när jag behöver ett mellanmål eller inte har aptit. Eftermiddagen mådde jag bättre och fick tillbaka matlusten,.Jag skriver rätt noga om mat och min hälsa med tanke på om andra leversjuka hittar till min blogg  ni andra får stå ut.
Nästa undersökning var ett vanligt EKG men inte förrän kl 14 så jag köpte min latte och en macka och gick till levermottagningen där en säng återigen väntade på mig. Denna gång hade jag eget rum. Läste och  vilade och sov lite. Tog sen en promenad och åt lunch. Hade egentligen tänkt att ta med egen mat eftersom jag mår bättre av den mat jag fixar själv och för att dessa dagar inte ska bli för dyra, men det hade jag inte fått ihop, typisk sak som jag har svårt att fixa numera. Att planera vad jag ska handla och när går inte så lätt som förr.
Så kom tiden för EKG:t som gick på en minut och därefter var det Spirometri, vilket är ett lungfunktionstest, där en trevlig SSK stod och hoppade och hejade på mig medan jag blåste ut och in på olika sätt. Jag tror det var ok. Men svaret på undersökningarna får jag veta nästa vecka.

Var klar vid 15,30 så det blev en lång dag och sen tog jag beslutet att åka kommunalt hem för att jag måste handla på hemvägen. Alldeles nyss kom jag på att jag kunde ha handlat i Flemingsbergs Centrum som ligger precis vid sjukhuset och sen tagit taxi ända hem. Suck. Taxin får jag endast ta mellan sjukhuset och min hemadress och det finns ingen affär precis där jag bor. Därav mitt aviga beslut. Jag lär mig.....
 Önskar er alla en fin helg bland hagelskurarna så återkommer jag på måndag (om jag kan hålla fingrarna borta tills dess)
Bluebird

2 kommentarer:

  1. Lät som en ganska behaglig dag:) Hoppas helgen också varit bra!! Nu är det bara månd o tisd kvar sedan beslutsträffarna. Bra kämpat!!
    /Persan

    SvaraRadera
  2. Tack för din uppmuntran :). Ja nu är det bara en dag kvar.....

    SvaraRadera