lördag 17 oktober 2015

Tillbaka på K89, CMV ger sig inte

Ja här är jag igen, rum 11. Jag åkte in i fredags morse som jag skrev att jag skulle göra för att ta prover. Jag fick också diarré under natten och lite feber som släppte på morgonen dock. Så när jag kom hem efter provtagningen så ringde jag mottagningen C263 och berättade det så att läkaren skulle veta när hen tittade på proverna. Min vän R mötte upp på HS och följde med mig i taxin hem. Sen vilade jag medan hon fixade lite hemma och började ta hand om mina krukväxter efter sommaren, vilket var riktigt bra och nödvändigt. Jag var trött och hade ingen aptit. Vid 12 ringde läkaren H och sa att proverna var sämre. Han sa att de har kontakt med en skicklig infektionsläkare och han hade nog tyckt att de ändå skickade hem mig för tidigt förra gången. Jag förstår att det inte är lätta beslut. Han sa att det var inte roligt att säga detta, men jag måste tyvärr komma in igen för behandling intravenöst igen mot CMV samt dropp och övervakning. Men jag tyckte inte det var så farligt. Jag mår ändå inte så bra så jag förstår ju att behandlingen kanske inte tar riktigt. Jag finner mig i alla turer och överlåter mig, men jag längtar till att må bra igen.
R. följde med mig tillbaka till K89 och var en stund med mig där. Jag lämnade efter en del stickande (mina ådror ville inte lämna ifrån sig nåt....) några rör med prover. Ett av dem ska till Folkhälsoinstitutet där de kollar resistens mot medicinen jag tar nu mot CMV. Så det blir svar på det nästa vecka. Sen fick jag dropp med glukos och natrium som varade halva dagen och nästan hela natten. Avbrutet av medicin intravenöst mot CMV. Det är ju ändå rätt skönt att vara här när jag inte mår bra. Jag behöver inte fixa någon mat själv t ex. Och inte resa hundra gånger mellan Täby och Huddinge......
Sen vilade jag mest och försökte få i mig energidrycker och lite mat. Natten var lite jobbig efter 12 började magen komma igång och efter 3 hade jag kramper i matstrupen, vilket har varit mycket bättre senaste veckan. Det värkte och kliade i fotsulor och handflator, men inte outhärdligt.
Morgonen kom med sina rutiner, blodprov vid halvsex, gick på första sticket! Vägning, blodtryck, temp. Jag duschade, skönt. Jag tyckte att jag mådde lite bättre ändå. Sov en del på morgonen och fick i mig lite frukost vid 9. Sen var det bara att vänta på ronden.
Läkarna kom vid 12-tiden. De var nu mycket nöjda med proverna, fick veta att bilirubinet varit upp i 100!! men var nu nere i 50. Konstigt att jag inte haft mer klåda denna gång? Sen får jag alltid lära mig nåt nytt, överläkare E berättade att om man haft, som jag, både AIH och PSC är det lättare att få en rejektion och man måste vara försiktig med att sänka de immunsuppressiva medicinerna. Annars var det den behandlingsmetod man förut använde vid CMV, innan det fanns mediciner mot detta virus. E sa också att det är lätt att få CMV efter en rejektion. Intressant, det finns lika många teorier som läkare tror jag, Han sa också att det var mycket kopior av viruset (gissar att det betyder att det har förökat sig mycket). Men de har ändå sänkt båda immunsuppressiva, Adport och Mycophenolate, lite mer.
De såg så glada ut, de båda läkarna, och E sa att jag såg pigg ut. Så bara det gör att jag känner mig bättre. Har också varit ute idag på eftermiddagen och promenerat och lite snabbare tror jag än mitt sengångarhasande jag ägnat mig åt senaste tiden. Kanske vänder det nu????
Ha en skön helg!

2 kommentarer:

  1. JA, nu vänder det!
    Kram Inger och Palle

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot atrt träffa dig snart!!!!
    Hoppas det går åt rätt håll nu äntligen!!!
    Kram

    SvaraRadera