lördag 10 oktober 2015

Hemma!! Viktig info: sällan att man drabbas av så många olika komplikationer.

Fredag eftermiddag fick jag åka hem efter att ha tagit svalg- näs- och prov från ändtarmen för att se att jag inte fått med mig någon multiresistent bakterie. Alla verkade glada och ingen av den fantastiska personalen ville se mig där igen. Så jag lovade att nästa gång skulle det bara vara för att hälsa på. På förmiddagen hade magen kommit igång lite igen så därför fick jag vänta till ett par timmar efter lunch men den lugnade sig igen som tur var. De hade haft kontakt med en infektionsläkare som hade sagt att om jag fick tillbaka diarréerna så fick jag inte åka hem. Överläkare H som jag även träffade under utredningen var den som mest kom till mig under denna vecka, tillsammans med Läkare C. Ibland var det endast läkare C. Nå, H berättade senare på onsdagen när jag hade fått i mig lite mat, att de hade varit inne på fel spår och att de nu visste att allt berodde på viruset. CMV eller cytomegalovirus. Detta är ett virus som de flesta vuxna har haft och som ger enkla förkylningssymtom, eller som man bara har i kroppen om jag förstår rätt. Jag hade dock mycket höga nivåer och deras teori är att jag lyckats att aldrig haft detta virus och därför inte hade något immunförsvar mot den. Men däremot så hade min donator haft det och viruset följde med min nya lever. Så jag fick medicin intravenöst två gånger per dygn, en av dem fyra på morgonen.....
Nu äter jag Valcyte hemma. Jag äter också antibiotika mot bakterieinfektionen jag fick, det var ju den jag fick så hög feber av. Jag fick ju antibiotika intravenöst mot den också och äter nu detta i tablettform. H sa att de verkligen har proppat i mig en massa mediciner. Som tur var verkar mina njurar klara av det.

Det intressanta som H också informerade om och som jag tänker är bra att veta för er som läser min blogg och som själva ska göra en transplantation, är att det inte är vanligt att man råkar ut för nästan allt man kan råka ut för efter en transplantation. Det vanligaste enligt H var högst en eller en och en halv komplikation:). Men jag har lyckats prickat in det mesta, en avstötningsreaktion, en förträngning i gallgången, en bakterieinfektion och kraftig CMV- infektion! Detta vill jag verkligen betona som tröst. Vad jag fortfarande tycker är bra är att jag kunnat beskriva allt detta i min blogg. Jag har också hela tiden känt mig trygg med alla läkare. De vet vad de gör och det finns alltid en plan.

Planen framöver nu är att jag ska ta prover måndag kl 8. Och sen tillbaka till mottagningen denna gång, C263 för läkarsamtal. Jag har tagit proverna på Danderyds Sjukhus förut eftersom det är så nära mig. Men dels har de inte rutin att sprita händerna innan de tar på handskarna, som de gör på HS, och dels är jag så svårstucken nu eftersom de har stuckit mig varje dag och ibland flera gånger, i ca 14 dagar i rad. De är duktigare på HS. Eter transplantationen hämtar de ju blodprover varje morgon från CVKn i halsen som de opererar in när man är sövd. Men inte sen, och till sist finns det inte så många ställen att sticka på. Men jag nyper mig i benet och det brukar hjälpa:). I alla fall kommer de halv sex varje morgon för att sticka mig. Ett underbart uppvaknande! Fast som tur är jag ofta redan vaken då.
Nu är min son A hos mig, målar om i köket och lagar kycklinggryta medan jag spelar upp min spotifylista med rytmisk musik för honom (konstigt namn på listen tyckte han).
Önskar er alla en fin fortsättning på helgen.



2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att du är hemma igen och att allt verkar ok. Skönt att du har A hos dig. Jag ser fram emot att se det nymålade köket sen! Min förkylning har lugnat ner sig, så vi får se om vi kan hitta en tid nästa helg till exempel som jag kan komma över till dig.
    Jag har inte heller haft CMV, och lyckligtvis inte heller min donator så jag hade tur. Men som du sade - det är ovanligt för dom flesta bär latent på det viruset och när immunförsvaret sätts ner med antisuppresiva mediciner blommar det upp.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag lyckades svara dig via mejlen. Men du får jättegärna komma i helgen, om det inte är någon risk att jag smittar dig? Jag ska ju inte smitta i vanliga fall, var ju inte isolerad när jag var inlagd fast det alla har nedsatt immunförsvar där. Vi hörs! Kram

      Radera