onsdag 27 mars 2019

Tre veckor, vakumpump och UL hals

Tre veckor idag! Allt går bra och jag utökar min träning varje dag. Går i lite olika intervall så att jag försöker promenera lite snabbare kortare sträckor, kan också gå ner till vattnet och orkar sen upp för en längre backe tillbaka. Går minst 1 km, 1 -2 ggr per dag och ska försöka utöka mitt lilla träningsprogram med gummiband till 2 ggr per dag. Har gått upp lite i vikt, väger nu ca 59. Och det är fortfarande så häpnadsväckande att kunna äta allt och att känna hunger, speciellt grönsaker frossar jag i, och har säkert ätit fem semlor hittills.
I måndags var jag på mottagningen och tog prover ur piclinen (det var längesen jag blev stucken nu) sen var det då såret som fortfarande läcker i nedre delen av högra snittet. SSKarna tog bort varannan agraff ( dag 18 ska det göras) där det inte läcker (dvs rakt upp och åt höger) har ju ett mercedessnitt denna gång. Min hud har reagerat rätt starkt denna gång och var röd och irriterad och vissa agraffer hade börjat stötas ut redan av huden. Så det var bra att bli av med några. Där det läcker tog de bort flera för att öppna upp och se om de skulle sätta in en vakumpump. Det var rätt obehagligt och jag blev snurrig och yr, fast det gjorde inte så ont fast de höll på. Läkare och ÖL kom in och kollade också. Jag fick en stesolid för jag ville ha något lugnande, fick vänta länge och sen satte de in pumpen. Jag fick hålla en SSK i handen och andas lugnt medan SSK ML fyllde såret med gasbindor, kändes inte faktiskt. -sen var det klart och så satte de in som ett stort lufttätt bandage ovanpå med en plastslang som går till en pump som drar ut vätska till bandaget. Detta brukar ger bra resultat och sätta igång bildandet av kapillärer och starta läkning, men det tar visst tid. I morgon är det dags att byta, få se om jag kan göra det utan stesolid, kan väl inte ta det varenda gång tänker jag. Detta är visst inte så ovanligt, att såret läcker. Så det är väl bara att ha tålamod.

Idag gjorde jag också ett UL på halsen efter att de hittade en cysta bredvid sköldkörteln för längesen när jag gjorde en massa undersökningar då jag låg inne med hög feber (i janauri). De tog en nål för att ta prov men fick med sig hela cystan. 1*2 cm var den. Troligtvis ofarlig, men de ville kolla iaf. Sticket var lindrigare än bedövning. Jag har ju en andningsövning jag lärt mig som jag gjorde på morgonen och sen under tiden de dukade upp allt inför sticket. Och jag kände mig verkligen lugn, faktiskt som jag fått något lugnande, ibland fungerar det. Få se om jag kan upprepa det i morgon, för det det är lite jobbigare och mer långdraget än ett stick i halsen.

Skriver snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar