måndag 4 mars 2019

Inlagd igen och ny antibiotika

Här kommer en uppdatering:

Fyra dagar var jag feberfri efter att antibiotikakuren avslutats som jag skrev om i mitt förra inlägg. Sen fick jag feber på nätterna som gick upp till ca 38,5. Det bestämdes att jag skulle läggas in för bedömning måndag den 18 februari. När jag kom till HS hade jag över 39. Hade tagit en sjukresa med taxi och var så slut när jag kom fram att jag frågade en Röda Korsare om hon kunde skjutsa mig i rullstol till avdelningen. Skönt att de finns!
En dråplig sak var att jag trodde att jag skulle till en ny avdelning eftersom den SSK jag haft kontakt med sa ett annat namn på den. Jag ringde t om när jag var på väg dit och sa att jag inte ville till någon ny avdelning, förgäves försökte de förklara för mig att jag varit där förut. Jag blev inte övertygad inte ens när jag kom dit och kände igen den ena SSK efter den andra till sist blev jag övertygad då  jag kände igen bilderna på rummet.  Kände mig hur förvirrad som helst tills någon förklarade att avdelningen har två ingångar och olika namn. Så blev det utrett.
Bilderna som jag kände igen



De la in mig på B74, Övre Buk, efter bedömingen,  lika rörigt som det brukar vara när jag kommer dit, denna gång saknades en säng. Men personalen hejade och visade verkligen att de kände igen mig och brydde sig, kanske inte konstigt, eftersom jag nyss legat där två veckor.
Genomled en  helvetesnatt med hög feber och så den fruktansvärda huvudvärken som kommer med febern. Jag kräktes också upp maten jag tvingat i mig. Då tänkte jag att nu slutar jag äta, jag ger upp. Natt-SSK ringde jourläkaren och jag fick allt jag behövde, dropp (på mitt förslag), alvedon och morfin intravenöst. Då var klockan runt två, jag kände att huvudvärken flaxade iväg som en fågel som lämnade mitt huvud, och så fick jag några timmars ostörd och underbar sömn. Sen var febern borta på morgonen. De hade tagit blododlingar, urinprov mm. Och så småningom visade de Kolibakterier både i urin och blod så då satte de in antibiotika tisdag kväll. Den natten blev bättre  och redan från onsdag var jag helt feberfri.
Jag skulle ju också bytt urinstenten på måndagen men fick göra det tisdag morgon. Det var viktigt att den byttes ut eftersom bakterierna kunde komma genom den. Och den innehöll också koli visade det sig.
Redan på torsdag fick jag åka hem denna gång, då hade CRP drastiskt sjunkit från 176 till 90. Därefter har jag fått antibiotika en gång per dag av ASIH men var tvungen att åka till dem i Arninge denna gång, det gick dock bra efter att vi bytt tid från morgon till mitt på dagen och jag fick sjukresor.

Den 25 februari hade jag inplanerad tid hos min leverläkare PS. Vi pratade om hur jag mådde och allt som varit, han tyckte jag verkade ha det jobbigt men det finns ju inte så mycket att göra.
SSK M berättade att speciellt en kirurg alltid nämner mig på transplantationskonferenserna och är angelägen om mig. Jag vet att det är samma kirurg som har drivit på från början att jag behöver en ny lever och att han har önskat att det skulle gå fortare än det gjorde med utredningen mm. Känns bra att ha en kirurgskyddsängel:). Fick min sista och tredje spruta mot Hepatit B, få se om det tar denna gång. Känt mig lite hängig efter den, men just nu är det en bra period. Slutade med antibiotikan i fredags och känner mig rätt ok, även om mornar och förmiddagar fortfarande är sega. I morgon ska jag för egen maskin ta mig till tandläkaren i stan, det blir ju ett kraftprov. Annars är det inte så mycket just nu, ska till distriktssköterskan en gång i veckan för att lägga om min picline som jag fortfarande har kvar.
Så är det bara att vänta.....på våren och ny lever🌷🌱🌼

1 kommentar:

  1. Vad kämpigt du har det!
    Jag har lite ont i halsen och snuva, så jag håller mig på avstånd. Vi får se om det blivit bättre i helgen.
    Kram på dig vännen!

    SvaraRadera