måndag 3 september 2018

Transplantationsutredning II, dag 1

På sjukhuscaféet innan besöket
Så var det dags igen. Helgen gick i en diffus känsla av overklighet och att det är skönt att det snart kommer igång. Jag kände av ensamheten mer än vanligt och insåg att jag måste försöka träffa lite vänner dessa dagar så att sjukhusbesöken inte är det enda som händer.

Taxin (sjukresa) kom halvåtta och jag hann precis springa alla gånger jag behövde på toan (full fart på magen på mornarna för det mesta) och Dimoren hade börjat hjälpa när det var dags att åka. Har sovit dåligt senaster två nätterna, klåda som triggar igång rastlösa ben-symptom. Klådan var helt borta ett par dagar förra veckan men kom igen med full kraft efter en halvdålig dag i fredags, ingen aptit och lite feber på kvällen. Provar Questran men får ingen koll på om det hjälper riktigt. Till natten tar jag Tavegyl (var tredje timme ca) och sömntablett (Imovane). Det hjälper åtminstone ett par-tre timmar i taget. Annars använder jag inte sömntablett förutom när jag har rastlösa ben. (Jag kan tala om att rastlösa ben är värre än klåda). Nå, det blir rätt ofta nu jag behöver sömntabletter men försöker att klara mig utan så fort det går.

På B71 (hepatologen) var det inbokat inskrivningssamtal hos SSK och läkare. Jag fick också lämna svalgprov (två stycken, bläk), näsprov (inte alls så farligt), urinprov och avföringsprov. Mest för att se om jag har resistenta bakterier.

Läkarsamtalet med läkare Ri. blev långt och grundligt. Hon hade läst mina journaler nästan ända fram till nu. En bedrift! Vi gick bland annat igenom mina åkommor jag har förutom krånglande gallgångar: osteoporos, RLL(restless legs), hydrofrenos(vidgat njurbäcken) vilket ju beror på att vänster urinledare har en liten knorr så jag måste byta stenten som ligger i urinledaren var tredja månad, massor med hudproblem (dock inget canceraaktigt) som vårtvirus och bruna fläckar och annat. Sen tror jag inte det är något mer.
Det sista som hände var att läkaren tog ett blodgasprov i artären på handloven. Minns det som rätt obehagligt. Det var inte så farligt dock, jag har väl gått igenom värre saker dessa tre år......men lite yr blev jag, det är nog nåt med att få ett stick i en artär. Det kallas blodgasprov och är tydligen viktigt inför en stor operation. Det ligger till underlag för att bedöma lungkapaciteten.

Enligt 1177 kallas detta arteriellt blodprov: Ett blodprov i en artär är ett ovanligt blodprov. En artär är ett blodkärl som leder syrerikt blod från hjärtat och ut i kroppen. Med ett sådant prov kan läkaren få reda på hur mycket syre och koldioxid blodet innehållet samt blodets surhetsgrad. 

Sen fick jag en macka och päronjuice och vilade lite till innan jag tog en sjukresa hem. 
Nu är det inget inbokat tisdag och onsdag. Torsdag skriver jag igen, då är det hudläkare och magnetröntgen.

💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar