fredag 7 september 2018

Tranplantationsutredning II, dag 3

Idag gällde det röntgen av hjärta och lungor (men vad jag märkte så var det endast lungorna de röntgade) samt ultraljud av lever och mjälte. Jag har mått rätt bra de senaste dagarna, men sover dåligt. I natt sov jag mellan 11 och 2 och sen nån timme på morgonen. Och förra natten sov jag högst sex timmar och nätterna innan har varit sådär, så nu är jag så trött så jag nästan mår illa. Det kan hända att jag är orolig för utredningen och att det gör att jag har svårt att komma till ro. Förutom lite slängar av klåda och RLS. Hoppas det blir bättre snart.
Just i eftermiddag har klådan bestämt sig för att anfalla ordentligt. Har inte lyckats att ta Questran mer än en gång per dag när jag varit på sjukhuset. Det måste gå minst två timmar mellan Questran och andra mediciner jag tar så det är svårt att få in i schemat när jag också måsta fasta innan vissa undersökningar. RLS är också värre än vanligt, så jag kan omöjligt sova på dagen.
Men förutom det är jag alltså rätt pigg😏.

Resistenta VRE-bakterier
En läkare på hepatologen hade lämnat ett meddelande på min mobil när jag var ultraljud. De har upptäckt VRE-bakterier i ett avföringsprov. Det ska inte vara någon fara för mig men jag måste säga till vid varje sjukhusbesök och undersökning att jag är bärare av VRE. Det smittar på sjukhusen och troligtvis har jag själv blivit smittad vid något sjukhus. Men de vill inte ha vidare spridning så det är viktigt att komma ihåg att jag ska säga till. Det står i min journal också. Hur det påverkar en ev transplantation vet jag inte men det ska nog inte vara ett hinder hoppas jag. Googlade lite på VRE och det verkar som om det kan försvinna av sig själv efter en längre tid. Det låter ju bra ändå.

Önskar er en fin helg!
💙




1 kommentar:

  1. Det är väl klart att jag hänger med på en omgång till. Jag känner ju fortfarande att jag vandrar i dina fotspår, fast ungefär ett år efter. Ska läggas in igen imorgon för att sätta lite fler stent i gallvägarna, så får vi väl se om de lyckas få någon ordning på dem utan en ny transplantation. Kram

    SvaraRadera