torsdag 6 september 2018

Transplantationsutredning II, dag 2

Efter två vilodagar så var det dags för magnetröntgen. Innan dess hade jag en tid hos hudläkare men det ingick inte i utredningen. Jag går regelbundet på Hudcentrum, Gävlegatan 22. En bra hudklinik. De brukar frysa eller skära bort några vårtor eller andra hudåkommor varje gång. Idag skrapade min nuvarande läkare Maria bort en stor vårta ovanför knävecket. Hon tyckte den borde skickas in för analys om det kunde vara något annat. Jag har mycket problem med vårtor, fläckar och allt möjligt på huden på grund av mitt nedsatta immunförsvar så det är bra att försöka hålla efter. Jag tycker också det har ökat lite sista tiden. När de fryser vårtorna så bildas en infektion vilket ska stimulera immunförsvaret som då tar bort vårtan också. Annars går vårtorna under radarn.

På Espresso House med blodiga kläder. 
Sen satt jag och väntade på min sjukresa nån kvart utanför med benen i kors. När taxin kom och jag reste mig hade jag en stor blodfläck på låret och min kofta och en klänning var också blodiga. Förbandet hade läckt på baksidan av benet utan att jag märkt det och jag hade förstår en stor blodfläck på det benet också. Den vänlige taxichauffören väntade medan jag tog hissen upp igen och fick lägga mig på britsen och så la de nytt tjockare bandage.

MR gick bra. Jag fick lite Stesolid för att inte benen skulle bli rastlösa och krypa, för då kan jag inte ligga still. Det blir man dock lite dåsig av, så två gånger somnade jag och hörde genast en barsk röst i hörlurarna som sa "Andas".  Det tog ca 1 ,5 timme och omväxlande skulle jag andas i bestämd rytm och de tog bilder vid varje utandning och omväxlande hålla andan i 15-20 sekunder. Och så måsta man ligga blick still när bilderna tas.

Sen en macka och te på Espresso och sjukresa hem.

2 kommentarer:

  1. Följer dig på din nya utredning och hoppas att du mår bra! Kram Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh att du orkar följa det hela en gång till:). Jag mår rätt bra just nu. Jag hoppas du också gör det!
      Kram

      Radera