måndag 10 september 2018

Transplantationsutredning II, dag 4

Dagen började med att min sjukresetaxi inte kom. Det var ingen bil som hade tagit körningen stod det på deras hemsida. Ringde dem och fick veta att jag har rätt till ersättning om mer än 20 minuter har gått och jag då kan beställa en vanlig taxi. Så blev det, tur att jag hade lagt in lite marginal. Fick veta av taxichaffisen att de får så dålig ersättning för sjukresor och färdtjänst och att det därför ibland händer att ingen tar resan. Ingen bra behandling av chaufförerna.

kl 9 var jag på spirometri, en apparat som jag fick blåsa in och ut i på olika sätt. De behövde tre godkända resultat av varje del. En klarade jag inte av, det var när jag skulle ta ett snabbt andetag och fylla lungorna med så mycket luft det gick på 4 sekunder. Jag kunde inte dra in mer än ca 1 sekund, fast jag försökte fyra gånger. Så där fick vi ge upp. Men ett av försöken var visst nästan godkänt. Resten var bra tror jag.

Sen ekokardiografi av hjärtat. Det är som ultraljud och det är rörande att se bilderna på mitt hjärta som pumpar och pumpar så troget. Jag fick inte veta något resultat varken av detta eller EKG:t som jag sen gjorde, det blir läkarna som berättar på onsdag.

Jag var så himla trött då jag inte sovit mer än fyra timmar typ, jag är nog rätt spänd för jag vaknar nästan varje natt efter ett par timmar och kan omöjligt somna om, även om jag inte har någon klåda eller kryp i benen. För det mesta sover jag dock några timmar på morgonen men det går inte riktigt när jag ska iväg till sjukhuset. Jag gick till B71 (hepatologen) och fick vila i en säng i ett eget rum där i ett par timmar, tror att jag sov lite också. Mycket skönt att bara ligga ner. Jag fick inte dela rum och inte gå på samma toalett som en inlagd dagpatient i rummet bredvid pga VRE, den resistena tarmbakterien.

Det sista idag var besök hos dietist C som jag gått hos sen för förra transplantationen. Hon var riktigt glad över att jag lyckats gå upp fyra kg sen i maj eller om det var april. Min lägsta vikt då var 58,4 och nu är den 62,5. Nu kommer C att skriva till läkarna inför deras beslut att jag är i ett bättre skick och att jag har uppnått en vikt och äter tillräckligt bra för att klara en ny transplantation. Hon mätte också min överarmsmuskel och omfånget var i linje med 50% av befolkningen i min ålder och kön men sämre än 25%. Om jag förstod rätt. Det var i alla fall ett helt ok resultat. Vi gick igenom vad jag åt igår för att hon ville räkna kalorier och det verkade som om jag fått i mig ca 2000 kalorier, och inkl näringsdrycker 3200! C var väldigt nöjd med det, hon sa att jag behöver få i mig så många kalorier för att kunna gå upp i vikt. Mycket av kaloriintaget beror det på att jag småäter så mycket och nu mår jag ju sällan illa även om jag inte är speciellt hungrig. Så det var ett bra besök. Nu är det bara att hoppas att jag håller mig relativt frisk framöver. Jag behöver inte gå upp mer i vikt för att klara en operation men det är ju bara bra om jag går upp några kilo till. När det gällde rutinerna här för VRE så fick jag inte använda deras toalett (vilket jag inte hade gjort) för den städas endast en gång i veckan med en speciell "bakteriestädning". Så nu är jag lite förvirrad över vilka toaletter jag får använda och vilka inte. Vad jag förstår ska det inte vara någon fara med att jag smittar andra personer i min närhet. Jag får ta reda på mer om detta.

Hörs vidare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar