torsdag 10 december 2015

Hemma igen nu med ASIH som ger dropp

Jag blev kvar på K89 till igår, onsdag, då jag fick åka hem. Det ordnades så fint att jag kan få antibiotikadroppet hemma med hjälp av sjuksköterskor som kommer hem.  Det kallas Avancerad sjukvård i hemmet, ASIH. På HS fick jag droppet fyra ggr per dygn men nu räcker det med en gång per dygn. De bytte sort så att det ska funka. Sen tar jag en annan antibiotika i tablettform tre ggr om dagen, Amoxicillin. Den antibiotika jag fick som infusion på HS heter Impenen/cilastin och den som jag får nu Rocephalin/ceftiraxon.
Nu har jag hunnit få besök två ggr av ASIH och det har gått bra.
Just nu mår jag rätt bra, det böljar lite fram och tillbaka med illamåendet och i morse fick jag ta en tablett mot det. Men sen har det gått bra under dagen. Jag äter men inte hela portioner. Och igår till middag fick jag i mig tre tuggor tror jag. Jag testade med lax fast jag inte var så sugen direkt, och det gick inte att få i mig. Idag har jag köpt sidfläsk, fast jag inte vill äta fläskkött eller helst inte kött alls, men nu gäller det att hitta sånt jag är sugen på. Så jag gjorde Spagetti Carbonara, och åt rätt nästan en hel portion,  jag väger 62,5 nu så jag har gått ner 2 kg på denna senaste pärs. Det verkar dock ha stannat av nu. Idag fick jag energidrycker som inte är mjölkbaserade i två stora kartonger, äpple och apelsin-ananassmak. Det är dietisten som har ordnat det, han var förbi två gånger under tiden jag låg inne. De innehåller massa vitaminer och mineraler och rätt mycket kalorier och går att få i sig, så det är ett bra komplement.
Den här gången var det pest att ligga inne. Det hjälper inte att personalen är fantastisk. Jag ville bara hem och när de sa att jag skulle få dropp minst en vecka till så blev jag inte så glad. Men så fungerade detta att jag kan få det hemma, och allt kändes mycket bättre.
I helgen kommer min moster och hälsar på, det ska bli så roligt.
Önskar er alla en fin tredje advent!


2 kommentarer:

  1. Skön att du är hemma! Lustigt det där med laxen. Jag tycker jättemycket om lax, men efter transplantationen har jag haft mycket svårt att äta det. Vi har ju helt olika sjukdomshistoria och efterverkningar, men en hel del saker är ändå samma. Nu efter 2½ år känner jag inte samma motstånd, så det är nog dags at föra in lax på menyn igen. Torsk och annan vit fisk har gått utmärkt hela tiden.
    Hälsa Gunså mycket!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Kaffe, alkohol och lax verkar inte populärt efter transplantation! Kanske är det medicinerna, för de har vi ju gemensamt.
      Kram

      Radera