lördag 7 november 2015

Bättringen fortskrider, ont i vänster handled och fortsättning från 1 september

Nuläge
Jag mår allt bättre även proverna förbättras stadigt. Ingen feber sen i måndags och illamåendet är inte där hela tiden. Jag lyckas nog få i mig riktiga portioner nu. Jag går inte ner i vikt i alla fall även om jag inte börjat gå upp ännu. 66 kg just nu. Alla kläder hänger. Igår åkte jag till min husläkare i Täby Centrum pga av att jag fått så ont i vänster handled. På dagen funkar handen men nu har jag vaknat tre nätter av att det gör superont. Jag kan knappt röra handen. Så jag får köra med mina morfintabletter jag har kvar. Inte så roligt för de mår jag också illa av. Läkaren ville utesluta en propp så jag fick göra ett ultraljud, det var det inte som tur var. En annan teori är om det är gikt, något man kan drabbas av efter en transplantation. Men det var inte så tydligt, brukar visst börja i stortån. Jag får ta upp detta med någon på transplantation och hoppas att det ger sig snart.


1 till 2 september
Ett par dar innan utskrivning får man ett utskrivningssamtal med en SSK, jag hade det den 1 september, en vecka efter transplantationen. Min vän M som jag också ska bo hos när jag blir utskriven var med. Det var mycket information om mediciner speciellt. Det är väldigt viktigt att ta medicinerna för att hålla rätt nivå på immunförsvaret. Hittills har jag ju inte behövt tänka på det utan bara tagit det jag fått. När jag fått komma hem ska jag ta prover 2 ggr i veckan och träffa läkare en gång i veckan. Proverna visar levervärden förstås samt andra viktiga värden men också vilken nivå medicinerna ligger på, så att de ligger rätt. Det är också viktigt att hålla koll på vikt, ta tempen varje dag och höra av mig om jag t ex får feber, ont över levern, eller andra sjukdomstecken. Jag får en hel bunt papper med information, den har jag haft mycket nytta av. Det är skönt att min vän är med för det är mycket information att ta in.
En annan sak som jag inte alls hade räknat med är att jag fått kortisonutlöst diabetes, jag har ju hela tiden mätt blodsockret, eller USKarna har gjort det och därefter har de gett mig insulin. Denna diabetes brukar gå tillbaka men jag måste tills dess sköta detta själv nu. Så den 2 september när min pappa kommer och hälsar på så får han följa med mig till en diabetessköterska. Det är väldigt mycket att ta in, hur jag mäter sockret och hur jag tar insulin. Jag är helt slut när vi är klara. Jag orkar inte gå långa sträckor så jag blev körd dit i rullstol av en syrra men nu ska pappa och jag försöka hitta tillbaka. Vi har rätt roligt, min 84-åriga pappa och jag när vi snurrar runt i korridorerna, pappa är pigg som tur var!
Sen kommer min bror och jag berättar att det är meningen att jag ska mäta sockret själv nu men att jag verkligen inte har någon lust. För första gången är jag sur. Jag tror att jag förberett mig på det mesta men inte detta, en liten sak egentligen. Nå min bror "tvingar" mig att göra det genom att inte ge sig. Så jag klarar det och kan stolt berätta för USK när hen kommer att jag gjort det själv. Sen blir jag van, det är lite läskigt att ta insulin första gångerna men sen upptäcker jag att det inte känns. Så den 2 september kommer läkarna på ronden och säger att allt ser väldigt bra ut och att jag kan åka hem nästa dag. Det känns bra, jag skulle aldrig klara mig själv förstås men nu ska jag ju bo hos M och hennes man. Får beröm för att jag är en exemplarisk patient, hi hi. Vet inte vad det betyder riktigt, skulle ha frågat. Kanske de var glada att allt gått så bra..

12 kommentarer:

  1. Min kompis Hanna som gjort en stamcellstransplantation har också fått gikt. Det kan göra djävulskt ont tydligen. Jag undrar vad det är som gör att man kan få det efter transplantationer.
    Härligt att höra att det går åt rätt håll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Intressant men tråkigt för henne, vet du var hon fick det första gången?
    Jag ska fråga någon av alla läkare!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar, vilken kroppsdel.

      Radera
    2. Jag tror att det är i knät hon brukar få det. Här är en adress till ett inlägg i hennes blogg där hon pratar om gikten:
      http://www.krigetiminkropp.blogspot.se/2015/05/jag-kan-inte-ljuga-for-dig-langre-och.html
      Till vänster en bit ner kan du klicka på etiketten gikt och komma till fyra inlägg som handlar om det. Bland annat har hon fått fram att vissa mediciner som kortison och imunosuppresiva bidrar till gikt. Intressant!
      Kram

      Radera
    3. Tack för tipset. Efter att ha läst om det Hanna fick är det inte gikt som jag har drabbats av, det gjorde inte så fruktansvärt ont som det hon råkade ut för och försvann inte så fort. Det är inte helt bra ännu, jag tror nu att det var en inflammation. Hanna verkar inte ha det lätt, jag blev rätt tagen av att läsa om hennes kamp. Kram

      Radera
    4. Nej, hon transplanterades 1½ månad efter mig, men har råkat på allt man kan tänka sig och mer därtill. En riktig kämpe. Jag hoppas verkligen att det går åt rätt håll för henne nu!
      Kram

      Radera
  3. Jag läser din blogg med nyfikenhet och intresse. Min pappa är just nu inlagd på Huddinge sjukhus i väntan på en transplantation, ligger på prio 1 på listan men fick i helgen leversvikt och är knappt kontaktar idag så jag är så orolig att han kommer att hamna i leverkoma innan en lever dyker upp. Det som orsakat detta är troligen en utdragen tand som inte slutar blöda så han har fått plasma och 5 påsar blod på 2 dagar. Allt vi kan göra är att hoppas att det vänder och han vaknar. Jag förstår genom att ha läst din blogg att det är en lång resa och kämpigt så jag tackar dig för det du skrivit som kan ge mig endel hopp för min pappa. Lycka till med din nya lever

    SvaraRadera
  4. Hej Nettan!
    Tack för din kommentar, Vad fint att veta att du läser bloggen och har utbyte av den. Jag träffade en ung kille som också hade legat på prio 1 och hann få en lever i sista minuten när jag låg inne på K89. Jag hoppas så att din pappa ska hinna få en ny lever och att allt ska gå bra.
    Kram Ami

    SvaraRadera
  5. Tack för ditt svar. Jag hoppas pappa hinner..man vet ju ingenting om väntetider och sånt, om det tar 1 dag , vecka eller månader om man ligger högst på listan.positivt är att han har den vanligaste blodgruppen iallafall. Idag misstänkte läkarna att han fått lunginflammation så han åkte ner på lungröntgen men som tur va så visade det sig inte vara så. Han ligger bara, är knappt kontaktbar men nickar om man frågar nåt så det känns väldigt bråttom och dom säger att blir han sämre måste han flytta till Intensiven. Den unga killen du träffade som låg för prio 1, hur pass sjuk var han? Var han kontaktbar? Ursäkta frågorna men jag vill veta oddsen för hur det kan gå även om det är väldigt individuellt.

    SvaraRadera
  6. Det han berättade, om jag uppfattade det rätt, var att han legat nedsövd tre dygn och att han alltså inte minns något. Han blev medvetslös först och därefter förd till akuten och sen till Huddinge, efter tre dagar fick han en ny lever, de hade gått ut akut i hela Norden och efterlyst en lever till honom, och då han vaknade efter operationen fick han veta vad som hänt. Han visste inte om att han hade en dålig lever innan. Vet inte om denna info hjälper dig något, men du får gärna fråga hur mycket du vill. Kanske du kan få träffa någon kirurg på transplantation som du kan få information av? Det måste vara en väldigt tuff situation för dig och din pappa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det jobbigt..Igår skulle ha ha börjat transplantation kl 08 men när dom undersökte honom före op så hittade dom en liten blödning längst bak i hjärnan på knappt 4 mm så op blev inställd. Pappa är inte kontaktbar och nu väntar vi på svar från Magnetröntgen om blödningen är så pass att dom inget kan göra. Denna väntan knäcker mig.

      Radera
    2. Hur går det? Jag svarade dig från min mejl så jag tror aldrig du fick mitt förra svar eftersom det inte dök upp här, jag tänker mycket på dig och din pappa och hoppas att allt ska gå bra.

      Radera