lördag 29 augusti 2015

Dag 5. Den första måltiden

När jag vaknade i morse hade jag fått ett sms av mamma, hon hade tagit en selfie i sängen och det stod att natten hade varit bra. Jag kom till sjukhuset runt halv 12 och fick då inte komma in på mammas rum eftersom hon precis hade tagit lavemang. Satte mig i avdelningköket så länge och glodde på en sjuksköterska som bakade kladdkaka. Helgstämning på transplantationsavdelningen.

När jag väl fick komma in till mamma berättade hon att kirurgen G precis varit där. De hade suttit och pratat en stund. G berättade för mamma att de under operationen tagit bort hennes gallgång då det fanns bakterier i den från sjukdomen PSC. Därför hade de varit tvungna att operera lite i tarmen för att den skulle kunna kopplas till den gallgång som hör till den nya levern. Detta kan medföra att tarmarna blir lite paralyserade ett tag efter operationen och det kan ta tid för systemet att komma igång. Det var därför mamma hade fått lavemang i förmiddag. Efter ett långt toalettbesök fick mamma ett stort A av sjuksköterskan, så det var goda nyheter.

Mamma berättade också att hon hade gått ut i köket på helt egen hand för att äta frukost i morse. Hon åt 5 skedar fil och en halv smörgås med smör och marmelad. Det var den första riktiga måltiden. Vid ett bord bredvid henne satt en annan patient. De utbytte några ord med varandra om hur länge de varit på avdelningen och varför och lite sånt.

Jag och mamma har även varit ute och gått en runda och ätit lunch ihop i köket. Kul med alla framsteg jag får se att mamma gör varje dag! Nu ska jag snart gå och M kommer hit och ska hjälpa mamma att handla lite krämer på apoteket.

På återskrivande.

/Dotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar