onsdag 3 juni 2015

Vaccin mot Hepatit B, nr 2

Så har jag tagit den andra dosen av vaccinet. Det funkar jättebra med att gå till husläkaren. Stötte på min suveräna husläkare i korridoren som alltid känner igen mig och frågar hur det här. Jag har en sjukdom som förr hette RLS men nu WED, Restless legs syndrome. Bloggen ska ju inte handla om den, men jag medicinerar mot detta och har tillsammans med min husläkare satt oss in i denna sjukdoms mysterier. Det är en sorts brist eller något fel på överföringen av dopamin i hjärnan som gör att man får en otroligt besvärlig känsla i benen så att man måste röra sig på natten (den kommer när man är still) och det blir omöjligt att sova hur trött man än är. Vartefter jag blivit sämre i levern så har WED också blivit sämre. Men nu har jag börjat medicinera och det är helt underbart. Jag kan sova hela nätterna.

Nästa sak jag har framför mig är en uppföljande gastroskopi på fredag under narkos. Hoppas att allt ser bra ut , annars blir det en ny ligaturbehandling. Men nu vet jag vad jag har att vänta mig. Ingen mat på ett par dagar och sen kommer det att göra ont i minst en vecka...
Jag hoppas att det inte blir någon behandling eftersom jag ska bli gudmor åt en underbar liten bebis på lördag. Och det vore roligt att kunna känna sig ok då.
Och inte nog med det, på söndag blir det leveravskedsfest med mina barn och några nära vänner. Jag har gjort en leverquizz och min dotter kommer att göra alkoholfria drinkar. Sen kommer jag nog att känna mig redo, och min lever också hoppas jag:).

Har inte fått något besked om min fråga om ökad sjukskrivning ännu. Hoppas jag får det snart. Har varit hemma denna vecka eftersom jag varit förkyld men i morgon tänkte jag arbeta. I alla fall en dag blir det denna vecka!

Jag har haft kontakt via mejl  med två andra personer med kroniska leversjukdomar som följer min blogg. Jag följer också en av deras. Det känns bra att vi kan dela erfarenheter med varandra.

Till nästa gång
Ta hand om er


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar