fredag 22 januari 2016

Arbetat, tagit nya prover och blivit förkyld

Det har i stort sett funkat bra med arbetet. I fredags gick jag också på personalgymmet en halvtimme ungefär. Vaknade lördag morgon och kunde knappt vända mig i sängen. Det verkade som om jag sträckt mig på gymmet, en muskel vid de översta revbenen på höger sida, så ett tag var jag lite orolig att jag hade gjort något som orsakat en bristning där jag är opererad, inuti kroppen alltså. Men det kändes inte så och det gick över på några dagar. Däremot kände jag mig yr och inte alls bra på morgonen. Jag vinglade ut i köket och satte mig på en stol, sen tog jag snabbt en energidryck och gick tillbaka till sängen. Efter någon timme fick jag feber, som vanligt runt 38,5. Jag hade bjudit mina båda söner på middag och hade verkligen sett fram emot att själv kunna ordna middan, som bestod av hemlagad pizza, men nu undrade jag hur det skulle gå. Men febern släppte på nån timme och på eftermiddagen var jag pigg igen och fixade pizzan helt själv. Kände mig stolt och glad. På söndagen följde jag med sonen C som kommit hit från Malmö och sovit över till Kulturhuset där vi träffade min extradotter R med hennes man. Vi fikade länge och det var så trevligt och roligt.
På måndagen arbetade jag eftermiddag för att kunna träffa mina vänner L och C. Vi åt middag hos L som bor i Gamla Stan. Sen åkte jag hem vid åtta. Detta var dock lite för mycket kände jag. Att åka kommunalt hem på kvällen var jobbigt. Alla som träffar mig säger dock att jag hela tiden ser piggare ut och att det är så stor skillnad på blicken i mina ögon efter transplantationen. Det är alltid bra att höra.
I tisdags tog jag prover igen och var sen hemma hos min gode vän M ett par timmar. Jag ringde till Transplantationsmottagningen för att få veta vad min CRP låg på, den hade gått ned från 44 till 40. Inte stor skillnad alltså, och jag hade då bara två dagar kvar av antibiotikakuren. Så den verkar inte har hjälpt men jag har inte heller blivit sämre. Får ta detta med läkaren som jag ska träffa på tisdag.
Sen blev jag förkyld, en helt vanlig förkylning verkar det som. Frusen och huvudvärk och snuvig. Så jag har varit hemma från jobbet resten av veckan.
Det jag inte tycker om är att jag samtidigt har haft ont i leversidan under revbenen och mått illa varje gång jag ätit i stort sett sen i tisdags. Det känns som att allt jag äter är jobbigt för tarmarna och att det påverkar gallgången. Jag äter ändå men motvilligt. Ska ta upp det med läkaren på tisdag.
En annan sak är att jag fortfarande får klåda, det kommer i perioder om ca 3 dagar, och sen försvinner det. Klådan är inte så enerverande som när jag hade jättehögt bilirubin, men jag undrar vad den kommer ifrån? Nu är ju mitt bilirubin helt normalt. Det är på hela kroppen, men flyttar sig runt, värst är det dock när det kliar under fötterna. Det går inte att strunta i. Då får jag ha dem i iskallt vatten, vilket hjälper bra. När klådan är som värst tar jag Atarax och sömntablett. Just nu har det dock varit lugnt i flera dagar.
Om inget oväntat händer så är min plan annars att åka upp till Piteå och se på SM i vintersport där mellan 27 januari och 2 februari. . Jag kommer att bo hos min bror P och hans fru M. P är projektledare för det hela, så det ska bli roligt att få vara där när det sker.
Skriver igen efter läkarbesöket på tisdag.
Ha en riktigt fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar