måndag 8 april 2019

En månad, prover och omläggning av sår

Måndagar och torsdagar åker jag in och lägger om såret och tar prover. I torsdags kollade läkare G (som transplanterade mig första gången 2015) på sårhålorna och var inne och petade och fixade en sutur som gått upp. Svettigt. Jag känner dock ingen smärta (förutom lite i huden på ett ställe) vilket G förklarade med att nerverna är avklippta och det tar 3-6 månader innan de hittar varandra igen. Då kan man uppleva lite märkliga sensationer enligt honom, vilket jag inte minns något av sen förra gången. Men det kan ha varit så. G tyckte att de kunde sy ett par stygn på varje ställe (två hålor) för att snabba på läkningen. Det skulle de ha gjort idag men det visade sig att G inte var där på en vecka så vi sköt på kirurgin, antingen blir det på fredag eller nästa vecka. Så det blev prover tagna på piclinen torsdag och måndag och vanlig omläggning idag med utplock av gasbindor och inläggning av nya och så omslaget på som hör till pumpen. Det ser fint ut säger SSk E som fixade detta men den ena sidan verkar läka lite långsamt. Dock ingen infektion. Blir kanske bra med att sy lite. G sa också han att de var så glada över att det gått så bra denna gång och att de (kirurgerna) varit bekymrade eftersom mitt allmänntillstånd var så dåligt.  Om den enda komplikation jag får är detta med såret efter en retransplantation så kan jag vara nöjd sa han också. Hoppas det!
Jag möts verkligen av sådan värme och uppriktig glädje. När allt var klart i torsdags så gick jag för att äta lunch och där mötte jag ÖL H som jag vet legat på för att påskynda min nya transplantation. Han ville att jag skulle utredas redan förra våren. Jag tackade honom så mycket och möttes av ett stort leende. Det värmde verkligen.
Så allt är bra, träffade läkare också i torsdags och fick då en till blodtrycksmedicin eftersom de fortfarande är högt. Lozartan lades till. Insulindosen höjd till 10E varje morgon. Ingen minskning av medicinerna än så länge. Proverna fortfarande väldigt bra och stabila. Vikten upp till 61 kg. Tar en till två näringsdrycker per dag. Få se om jag fortsätter öka i vikt om jag kan ta bort dem.
Har också mejlat jobbet idag och förvarnat om att jag planerar att börja jobba i början av juni om allt fortsätter så här bra, 25% tänkte jag börja med. Är sjukskriven ända till sista augusti sen innan transplantationen men jag vill gärna börja jobba tidigare. Det är en ny känsla att kunna planera för framtiden. Stor glädje i detta.
Fint besök av barnbarn från Malmö i helgen

1 kommentar: