lördag 26 mars 2016

Nytt återfall på 7-månadersdagen

Igår (7 månader efter transplantationen) var det dags igen. Jag vaknade vid 5 med smärta i höger sida och huvudvärk. Smärtan var lite värre än vanligt och jag kunde inte somna om. Efter ett tag tog jag en alvedon men det hjälpte inte. Ännu lite senare fick jag frossa så jag låg och skakade i soffan. Sängen var utlånad till min dotter på besök från Malmö. Det var inte roligt med smärtan och frossan. Till sist tog jag en Oxikodon mot smärtan, men den kräktes jag upp. Sen fortsatte jag att kräkas, inte någon mat eller galla eller något som smakade illa. Fick diarré. Efter ett par timmar lugnade frossan ned sig och jag hade då 37,9 i feber. Inte så mycket och den gick sen ner men efter någon timme upp igen till samma. Jag talade transplantationsavdelningen och en läkare skulle ringa upp, men när hon ringde vid 11-tiden så hade allt blivit lite bättre. Jag hade tagit medicin mot både illamående och diarré och börjat få lite matlust. Febern steg inte utan gick ner efter ännu en alvedon. Så jag behövde inte åka in om jag inte blev sämre. Det var bra för vi hade planerat en påsklunch med mina barn och min pappa och en svägerska G. Jag var bättre tills dess och kunde vara med och äta lite sill och potatis och påskgodis gick väldig bra:). Det var skönt att ha min dotter här på morgonen och sen stannade min son C. kvar natten till idag så det var bra timat. Det är jobbigt att vara ensam när jag blir dålig.

Idag är jag feberfri och mår inte illa. Har bara lite ont i leversidan, vilket jag ju brukar ha. Är lite matt men har promenerat och ätit. Så det är på bättringsvägen. Om inget händer innan dess så ska jag ta prover på torsdag och har läkarbesök på fredag så då får jag väl veta om det är bakterier eller inte. Tråkigt att detta hände så snart efter ERCPn. Och jag hade också tänkt följa med mina barn till Malmö idag och även hälsa på min moster där. Men se det gick inte. Men vad som gick var att jag var på musikalen Cabaret i torsdags med alla mina barn. Det var verkligen roligt och så bra att jag blev sjuk dagen efter och inte innan.

Efter förra gången jag skrev, förra lördagen,  fick jag otroligt ont i huvudet. Jag kan gissa att det var som migrän. Så fort jag rörde huvudet gick det som blixtar. Jag kunde bara ligga och blunda. Det kändes ändå som det kom från nacken så jag undrar om det hände något under ERCPn? På natten efter kom jag på att jag har en Tempurkudde och det var så otroligt skönt att avlasta nacken. På söndagen var det bättre men jag var väldigt trött och sov flera timmar på eftermiddagen. På måndag gick jag till jobbet och mådde bra. Sen var hela veckan bra ända fram till i går.

I början av veckan ringde kuratorn till sist. Jag märker hur nära känslorna ligger, hela tiden medan vi pratade rann tårarna. Hon ville gärna träffa mig så jag fick en tid den 12 april. Jättebra.

Önskar er en Fortsatt Glad Påsk!

2 kommentarer:

  1. Jättebra att du har fått en tid hos kuratorn till slut!
    Vi hörs i veeckan om en träff!
    Fortsatt Glad Påsk till dig också!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du ska få träffa kurator. Det är alltid bra att ha någon utomstående att prata med.
    Jobbigt att du inte mått så bra, men bra att du inte var ensam.
    Många krama!

    SvaraRadera