tisdag 1 mars 2016

Läkarbesök, leverproverna sämre men det går åt rätt håll, ny ERC på väg

I onsdags var jag på läkarbesök på F61 som transplantationsmottagningen har flyttat till. Forskningsgatan plan 6 alltså. Jag fick träffa C. som jag träffat flera gånger tidigare. Bra på att förklara och lyssna. Vi pratade om mina försämrade levervärden och att jag mår sämre. Han föreslog att han skulle skriva en remiss till de som utför ERC:n och se vad de tyckte. Han höll med mig om att den borde tidigareläggas. Det vanliga vid gallgångskomplikationer är att göra ERC var tredje månad, men de som utförde den senast hade skrivit i rapporten att vi kunde vänta i 6 månader, vilket jag har varit tveksam till. Men C. tyckte ändå att det går framåt, att det är stabilare nu än förut. Och det stämmer, jag har inte haft feber på en månad och besvären är inte så uttalade. I fredags orkade jag dock inte gå till jobbet och var rätt hängig i helgen. Träffade ändå vänner på söndagen och gick till Moderna Museet i underbar februarisol. Jag behöver det verkligen även när jag inte mår så bra fast ibland funkar det ju inte helt enkelt. Gick till jobbet igår men fick gå hem efter två timmar, kände mig febrig och matt. Jag hade dock ingen feber när jag kom hem så det var bra. Jag mår lite mer illa igen och har huvudvärk och blir lätt lite yr och matt. Kanske är det en blandning av en förkylning och gallbesvären? Idag är det lite bättre, jag gick en promenad på förmiddagen och satt en lång stund i solen, har sedan omväxlande vilat och försökt att göra saker. Inte så mycket kanske, diskat, bäddat och fixat en gryta. Och genomfört mitt lilla gymnastikprogram. Tog prover i går och läkare I. ringde och ville höra hur jag mådde eftersom proverna var ännu lite sämre, dock inte mycket. Jag sa att det känns inte akut men jobbigt om jag ska må så här i flera veckor. Hon förstod det mycket väl och sa att vi fick ändå avvakta svaret från ERC-remissen. Hade jag inte hört något på fredag så kunde jag ringa mottagningen så skulle hon kontakta dem och försöka skynda på det hela. Sen måste jag ringa om jag får feber var sig det är dag eller natt, vilket jag lovade. Nästa läkarbesök är onsdag nästa vecka. Men jag kanske skriver tidigare om jag får något mer besked.
När jag var på Huddinge på onsdagen träffade jag en ung kvinna H. och hennes man J. H var på utredning inför levertransplantation och står nu på kö. Hon är mycket trött och jag känner så väl igen det, jag är så glad för hennes skull att hon ska få en ny lever. Vi har haft kontakt via mejl och våra bloggar länge så det var fint att få träffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar