söndag 3 april 2016

Läkarbesök och rapport från ERCPn

Veckan har gått bra men jag fick tillbaka den hemska huvudvärken i lördags och den försvann väldigt långsamt. Först i slutet av veckan försvann den helt. Fortfarande kan jag få som en blixt genom huvudet om jag rör på det för snabbt. Tog upp det med läkaren i fredags då jag fick träffa läkare C. Hon tänkte först att det kunde ha att göra med Adport, som kan ge det vid stora doser. Men den koncentration jag har i blodet tyder inte på att jag borde få huvudvärk. Jag tar inte heller så stor dos. Hon sa att jag får ringa dem eller åka till akuten om den kommer tillbaka och blir outhärdlig.
Det var bra att träffa henne, vi har setts många gånger när jag har legat inne. Hon är underläkare och jag tycker ofta att de lyssnar mer och tar sig mer tid än överläkarna. Vi tittade lite på rapporten från ERCPn som jag bad att få utskriven. Men det mesta fick jag försöka tyda själv hemma. Här är lite svåra ord: "hepatikojejunostomi" vilket ska betyda "omkoppling av gallgången med jejunom" och jejunom är en del av tunntarmen och kallas tomtarmen. Där har jag utvecklat stenos vilket betyder förträngning. Hela proceduren att ta bort stentarna och sätta in nya och rensa från sludge och stenar tar lång tid och läkaren hinner inte göra ett nytt försök att komma till en del som han inte kunnat nå. Därför blev det inte helt klart. Det är en förklaring till att jag inte känner mig så mycket bättre denna gång. De har enligt rapporten inte lyckats  med högersystemet (vad det nu innebär, kanske höger sida av lever). Rapporten slutar med att läkaren rekommenderar en halv dag nästa gång och att det ska ske om ca 10 veckor. Jag misstänker att transplantationskoordinatorn som är den som bokar ny ERCP inte ser denna kommentar eftersom läkaren har skrivit det även i tidigare rapporter men denna gång var endast två timmar avsatt (men de höll ändå på minst 4 timmar). Så jag ska ringa om det i morgon så det blir gott om tid nästa gång. Det kan ju också bli tidigare om jag blir sämre.
Vad gäller proverna så är bilirubinet normalt nu, så det är en förbättring. ASAT och ALAT är något förhöjda, även P-ALP och P-GD. Att alla dessa prover har att göra med gallgångsproblemet. CRP ligger kvar runt 20. Jag har sen frossan på långfredagen till sist återhämtat krafterna igen. Men jag ar kvar ett störande illamående som ligger som en dimma över allt som rör mat. Jag försöker äta det jag är sugen på, vilket ändrar sig rätt mycket. Eftersom jag mår illa nästan varje gång jag äter så förknippar jag just den mat jag ätit senast med illamående. Jag försöker också undvika fett för jag misstänker att återfallet på långfredagen kan haft att göra mer att jag åt en fet Västerbottenpaj dagen innan. Men det är svårt att veta. Men- jag längtar till sist efter sushi och åt det i fredags. Det var faktiskt supergott och gav inget illamående. Det gäller att snitsla sig fram på denna krokiga matbana.
Vad som gäller framöver är prover en gång i veckan och återbesök till läkare om tre veckor. Sen planerar jag att gå upp i arbetstid om två veckor och börja jobba 50 %. Läkare C. stödde mig i detta och menade att det var viktigt med arbetet för att känna sig frisk. Och det stämmer verkligen. Ser fram emot att försöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar