torsdag 9 juli 2015

Ultraljud och lite semesterrapport

Idag var jag på Huddinge Sjukhus för att göra ett inplanerat ultraljud. Om jag minns rätt så ska knutan i levern kollas varannan månad fram till transplantationen för att se att den inte har växt. Det hade den inte och läkaren som utförde ultraljudet kunde inte se några andra förändringar heller. Så allt frid och fröjd vad gäller knutan som alltså inte är en tumör, men de kollar att den inte utvecklas till en sådan.

Därefter tog jag mina vanliga blodprover efter att ha tagit en latte och ätit min medhavda macka. Sjukhuset kändes lite tommare än vanligt, lite semesterkänsla. Det var första gången jag var tillbaka efter inringningen men det kändes inget speciellt. Vi kom ju på kvällen den gången och då var allt verkligen tomt i stora hallen vid entrén förutom en och annan som kom med droppställning och sjukhuskläder för att ge sig ut och röka.

Jag är inne på min andra semestervecka och det är lugnt. Jag mår bra av att ha ledigt och ta allt i min takt. Min bror från Piteå var här några dagar med sin M.. Vi tyckte att det skulle ha passat jättebra om jag blev inringd då innan de vände åter norrut men det hände inte. ;).

Näringsdryckerna jag fick av dietisten (fast de är nog inte gratis, har dock inte fått någon faktura ännu...) är bra, jag gick snabbt upp ett kg och fick tillbaka aptiten så jag tar dem inte varje dag nu. Annars går det rätt upp och ner, någon dag känner jag mig riktigt pigg för att nästa vakna med värk i kroppen och släpar mig fram, det brukar dock släppa framåt dagen. Jag är sömnig och sover bra, ibland när jag är trött och för ett intressant samtal med någon som är lite mer komplicerat t ex om politik eller filosofi så kan jag tappa tråden speciellt om vi är flera som pratar, det känns rätt obehagligt. Ibland kan också händerna kännas fumliga som om jag inte har kontakt med dem riktigt. Men det är inte ofta detta kommer, det är dock rätt påtagligt.
Jag tar min promenader och har badat ett par gånger i havet. Östersjön alltså. Försöker också upprätthålla min lilla styrketräning.

På tisdag har jag läkarbesök hos min leverläkare PS.
Om inte annat skriver jag igen då.

tips: promenera i regnet, det tycker jag om speciellt med bart huvud så det rinner om håret och att lyssna till det fina ljudet av regndroppar
☔ 

1 kommentar:

  1. Skönt att klumpen i levern inte hade växt.
    När jag fick näringsdrycker kostade dom 200:-. Jag tror det var något slags maxbelopp. Jag fick 2 stora kartonger fulla med 6-pack, så på apoteket skulle det ha kostat flera tusen.
    Kram

    SvaraRadera