tisdag 14 juli 2015

Läkarbesök

Idag var jag på Huddinge Sjukhus för att träffa min läkare PS, det var inbokat sedan ett tag tillbaka. Jag ska få träffa läkare eller sjuksköterska med jämna mellanrum under väntetiden. Min vän M. var med. Vi pratade om vad som hänt sen sist, att jag blivit inringd och hemskickad igen. Hen visade stort deltagande för att det är en jobbig upplevelse. Men lät också rätt säker på att jag snart skulle bli inringd igen. Och jag som precis försöker allt vad jag kan att tänka att det inte kommer att ske på länge. Så nu är jag tillbaka till att gå på tå och vänta på Samtalet....M. upplevde det likadant. Jag har kommit på att det egentligen är jobbigare för mina nära än för mig eftersom det kan vara så att jag blivit inringd varje gång jag ringer till någon. Men de verkar ta det bra:).

Annars såg proverna som jag tog en vecka innan ut ungefär som förut. Albumin ligger på 28 ( ska vara 36-45), det är ett av de prov som visar leverfunktionen. De andra två är PK-INR där jag har 1,3 (ska vara under 1,2) och bilirubin som låg inom normalvärdet denna gång, 25 (ska vara mindre än 26).

ASAT och ALAT visar inflammationen i levern och där har jag högt eftersom jag inte äter något immunsuppressivt  just nu. 3.16 (normalt mindre är 0,61) resp 3,37 (ska vara mindre än 0,76).

Annat som kan vara intressant är låga trombocyter vilket beror på en förstorad mjälte som man ofta får vid leversjukdomar, jag ligger på 57 (ska vara 165-387), men man klarar sig på det fast det behövs plasma vid operationer.

Om jag mot förmodan inte är transplanterad när doktor PS kommer tillbaka från sin semester i mitten av augusti så kommer jag att få tid till nytt ultraljud för att kolla knutan (eller klumpen som bloggaren Nyckelpigan döpte den till;)). Och även en tid för gastroskopi eftersom varicerna (åderbråcken) i matstrupen kan komma tillbaka, båda undersökningarna i mitten av september.

Jag visade mitt fina leversmycke som jag fått av min dotter.PS blev imponerad av hur likt det var en lever:
Min silverlever hänger i rosenbusken för fotografering.






1 kommentar: