fredag 22 april 2016

Läkarbesök F61, feber och mer antibiotika

Jag hann jobba måndag och tisdag denna vecka innan jag blev sjuk igen. Så gick det med min första halvtidsvecka....
Jag fick huvudvärk och kände mig inte alls bra på tisdag eftermiddag. Lyckades ändå vara förutseende och handla lite på vägen hem. Väl hemma tog jag tempen men den låg på 36,2, normalt för mig. Efter en timme tog jag om den och då var den uppe i 38,4 och jag bestämde mig för att ringa transplantation, K89. Kände lite smärta när jag kissade men inte mycket. Pratade med en SSK och medan jag väntade att en läkare skulle ringa upp steg febern till 38,9 trots en alvedon.
Läkaren ringde och kom överens med jourläkaren som var min kära G. att jag skulle börja med Ciprofloxacin men innan dess ta ett urinprov. Som tur var hade jag ett paket Cipro i mitt digra läkemedelsförråd. Febern släppte på ett par timmar men jag kände mig eländig. Hade dessutom en disk som jag inte orkat ta i går kväll och nu kändes det helt omöjligt. Tyckte synd om mig själv.

Onsdag morgon var de vanliga proverna inplanerade. Jag tog med urinproven som jag förvarat i kylen över natten. De ville inte ta emot det på provcentralen på Danderyd men jag sa att det var det enda jag hade eftersom jag börjat med antibiotika så hen tog hand om det ändå.

Sen var jag hemma onsdag och torsdag och vilade upp mig. Idag åkte jag till HS för inplanerat läkarbesök på F61. Det var tre veckor sen. Fick träffa läkare A. som jag endast pratat med på telefon innan. Hon hade kommit överens med överläkare R. innan att det skulle tidigarelägga ERCPn. ASAT, ALAT och bilirubin har stigit något och CRP är nu på 49, brukar ligga runt 20. Det verkar som om allt lutar åt att det är gallgångarna som spökar. Jag berättade dock för A. att min avföring inte är ljus längre och att jag nästan aldrig har ont i leversidan men jag glömde säga att klådan ökat från i förrgår. Vi bestämde att jag tar nya prover på onsdag och efter hur de är tar läkarna ett beslut om jag ska ERCPas tidigare är planerat. Planen är annars i början av juni. Jag ska också ta Ciprofloxacin i två veckor istället för en vecka som var sagt från början. Urinprovet hade inte visat något specifikt.

Det var rätt jobbigt att åka ända till Huddinge och sen hem igen så jag är inte helt återställd, känner mig omväxlande varm och frusen och har svag huvudvärk och är matt. Har dock inte haft feber sen slängen i tisdags.

På vägen hem fick jag ett mejl från min "gamla" läkare på Gastro. Han hade hört att jag varit där och hälsat på och undrade hur jag mådde och om han fick titta i min journal. Enligt reglerna får han inte göra det utan min tillåtelse. Det fick han såklart. Jag blev så glad över att han hörde av sig. Skönt att han också har lite koll och jag förstår verkligen att han vill se hur det har gått när han har följt mig i 15 år. Det mejlet värmde.

Nu ska jag ta det lugnt i helgen och hoppas att jag kan jobba nästa vecka!

Ha det 

1 kommentar:

  1. Hoppas verkligen att det lugnar ner sig nu så du kan få lite vardag med halvtidsjobb och ork till annat!
    Stor kram!

    SvaraRadera