torsdag 22 april 2021

Vaccinerad!

 Nu är det 10 dagar sedan jag fick min andra spruta av Moderna. Och jag har bokat min första resa till Stockholm sedan i början av mars förra året och ska äntligen få träffa min demente pappa. Nu kommer jag att åka dit en gång i månaden som jag hade tänkt från början när jag flyttade till Malmö. För att hälsa på min familj som är kvar där, vänner och att få komma ut i riktigt skog. Det längtar jag efter. 

Jag kommer också att ta ett T-cells test när jag är i Stockholm. Det finns ett lab där som är det enda där privatpersoner kan ta detta prov. Jag har sett en forskningsrapport som MOD har spritt, där 500 transplanterade vaccinerade personer i USA ingår. Det visar att skyddet inte verkar bli så väldigt bra när man är transplanterad och immunsupprimerad. Postivt för mig är att Moderna som jag fick visar de bästa resultaten men däremot är en av mina mediciner Mycophenolate en av de som drar ner immunresponsen. Vill bara varna för att jag kan ha misstolkat detta lite, men rapporten finns här: 

Du kan läsa den amerikanska studien här: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2777685 Här kan du ta del av en intervju med läkaren som genomfört studien här: https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/91775

Jag har kontaktat min läkare och fick prata med min SSK, de känner inte till denna rapport och kunde tyvärr inte öppna den, jag skickade den på 1177. Min fråga var om jag kunde få göra ett T-cells test som är det enda som kan visa exakt hur immunförsvaret är mot Covid, antikroppstest är inte lika säkert vad jag förstår. Men som jag anade så gick inte det, så jag betalar för det själv. Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Om det är svagt så borde man få ta en tredje spruta. Så jag är lite försiktig tills jag får svaret. Men ska börja åka in till jobbet en dag i veckan, tar elcykel för säkerhets skull och kommer nog att sätta mig på ett café då och då. Det saknar jag verkligen. Och att få krama mina barn, barnbarn och vänner. 

Proverna jag tog i början av mars var helt perfekta:), nästa gång jag ska prover är i  juni.

Lite annat: jag har varit hos hudläkare som frös bort  vårtor på mina händer, så kraftigt så jag kände mig sjuk några dagar när det var som värst. Fick ett par ordentliga blodblåsor som de fick sticka hål på dagen efter. Läkeren tog två biopsier på ovansidan på läppen, det ena visade en ytlig solskada som kan behandlas med frysning men det andra visade ett basiliom som måste opereras bort. Det ska jag göra den 10 maj. Det är den andra cancerformen jag har fått på huden, hade ju en skivepitelcancer på vaden för ett par år sedan, trots att jag är så försiktig med solen. Men risken ökar ju markant när man är immunsupprimerad för vissa former av hudcancer. Skönt att jag blir kollad. 

Den 30 april kommer jag göra en MR på bukspottkörteln, jag ska göra det en gång i halvåret eftersom jag har cystor där. 

Jag kämpar på med min träning, satsar på att kunna springa 5 km, så småningom, använder försvarsmaktens app. Just nu springer jag 200 m och går 100 m i 2 km. Sen ökar det sakta. Jag känner ju att det ger resultat nu, även om det går långsamt. Apropå det jag skrev om förra inlägget tänker jag att det tar tid att lära sig vara frisk igen, och att det kräver tålamod och vänlighet mot sig själv och sin kropp. Att det är viktigt att ägna lika mycket omtanke åt den friska kroppen som åt den sjuka. 

Hoppas ni får en fin vår!

💚🌼🌸🌻

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar