måndag 5 juni 2017

Svar på MR, lägesrapport

Bildresultat för lever anatomi
Tydlig bild på lever och gallträdet i grönt (bile ducts). Jag har dock ingen gallblåsa kvar. Den tas alltid bort vid transplantation. Duedenum är tolvfingertarmen.

Läkare F. ringde den 1 juni och berättade att MR visade på förträngningar i både vänster och höger huvudgallgång, De syns på bilden om man ser noga, en gren går till vänster och en till höger. (Jag tror att detta stämmer). MR visade även en förträngning där gallgången  går in i tarmen. Han frågade lite om hur jag mådde och när jag berättat att jag haft en dag med feber till och kräkts (inte typiskt kolangit dock) och att jag har ont den mesta tiden i höger sida som är svullen så kommenterade han att jag verkade "må tjyvens". Jag var på vippen att säga att den inte alls är så farligt och att jag kan jobba för det mesta. Men jag lyckades hålla tyst. Förstår inte varför det ska vara så svårt att  inte göra mig friskare än jag är.

De skulle ta upp MR- resultatet på en konferens nästa dag och F. ringde igen den 2 juni och meddelade att de bestämt sig för att göra en ny ERCP någon gång i sommar. Gissar att det blir i augusti eftersom jag ska till Skåne i tre veckor i juni/juli.
Fick också besked om att jag har dåligt järnvärde och även Folat (folsyra) låg under riktvärdet. De tog extra prover sist eftersom jag undrade om mitt HB och varför det var så lågt. HB brukar ligga runt 104, järnet var på 6 ska vara  9-364 , Folat var på 7, ska vara 10 -42 enligt en lista jag kollade på webben. Så nu tar jag Folsyra och Duroferon. Inte så skönt för min redan oroliga mage men det funkar.

Har också besökt hudläkare som skar bort två vårtor på benen och frös en på lillfingret. Lite i taget är vårt motto:).

Läget är inte på topp, fick lite feber igen i fredags och sjukskrev mig, hade sen lite feber varje morgon och kväll tills söndag eftermiddag då jag mådde bättre. Har jobbat idag och det funkade. Har haft ont i höger sida mest hela tiden och levt på Alvedon, men i natt och i dag har jag inte haft någon smärta. Så det är bra! Har ingen direkt aptit även om jag inte mår illa. Kontaktade dietisten och hon skickar mig nya näringsdrycker, så gick det med att jag trodde att det var slut på detta när jag slängde alla gamla!

Gissar att sommaren blir lite halvdan. Vi får se.

Nästa gång jag skriver blir troligtvis i juli då jag inte har nåt internet på landet.

Ha det så fint tills dess!
Bildresultat för sommarbilder blommor tecknade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar