fredag 20 maj 2016

Urinvägsinfektion igen och sjuk hela veckan, samtal från dietist

I helgen kom urinvägsinfektionen tillbaka (borde kanske inte ha badat...) men inte stå kraftigt som för en månad sen. Gick till närakuten på lördagen för jag tänkte att det är bra med ett urinprov och ev antibiotika. Sen visade det sig att de inte kunde ta urinprov där men jag fick ett recept på Furadantin. Kom överens med läkaren att vänta med detta om det inte blev värre och ta ett urinprov hos husläkaren på måndag. Söndag kväll fick jag feber och huvudvärk och urinvägsinfektionen blev värre. Kände mig riktigt dålig. Ringde transplantationsavdelningen om råd och fick prata med en gäspande läkare. Kanske hade han opererat hela natten men jag tänkte att jag tråkade ut honom. Nåja, han rådde mig att börja direkt med medicinen. Febern var borta till morgonen men jag har inte mått bra i veckan. Urinvägsinfektionen gick snabbt över men jag har varit matt, mer illamående än vanligt, har huvudvärk och känner mig svag och darrig i benen. Blev bättre i mitten av veckan men sen sämre igen. I går ringde jag därför transplantationsmottagningen F61 för att få veta hur mina prover jag tog i tisdags var. Fick prata med SSK I. ASAT och ALAT var ovanligt låga (runt 0,8) , mycket glädjande. Men sänkan, CRP var åter högt, 66. Så det tyder ju på någon infektion. Urinvägsinfektionen gissade I. Den virusodling de tagit för ett par veckor sen av CMV (de som jag hade så mycket av i höstas) visade 0. Bra bra. Så I. tyckte att det bara var att avvakta, fick jag feber upp mot 39 kunde jag höra av mig. Hon la också in ett urinprov den 26 maj då jag har provtagning och läkarbesök på F61 för att se om det då finns några bakterier kvar. Hoppas nu att jag ändå blir bättre under helgen, promenerade lite igår och idag. Det är jobbigt och inte särskilt upplyftande, men det är fint att höra vågorna och känna sommardofterna. Igår var också min svägerska M. här och sov över. Det var roligt eftersom vi inte setts efter transplantationen. Hon har dock peppat mig mycket som den gamla slalomstjärna hon är.

Dietisten ringde också i veckan. Jag sa att jag väger runt 64,5 nuförtiden. Det är bättre. Enligt hennes anteckningar vägde jag 62 i januari och 64 i mars, så det går ändå åt rätt håll. Det finns nu yoghurtbaserade näringsdrycker att beställa så jag ska prova dessa. Det fanns på avdelningen förut och de var lättare att få i sig än den sötare mjölkbaserade. Annars tyckte hon inte det gjorde så mycket att jag mest dricker de klara dryckerna eftersom jag äter fisk, kött, ägg och fil. Jag ska fortsätta med två energidrycker om dagen och de dagar jag mår mer illa och inte får i mig så mycket så ska jag ta de yoghurtbaserade. Just denna vecka har jag verkligen ingen matlust, men jag äter lite och ofta och fuskar med lite kex och glass och choklad.

Skriver igen nästa vecka.
Ha en fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar