söndag 8 september 2019

Sex månader den 6 september

Den 2 september var jag på F61 för läkarbesök och fick träffa överläkare H igen, träffade honom på senaste läkarbesöket i juli också. Allt ser så bra ut med leverproverna att nu behöver jag bara ta mina prover en gång i månaden. Kändes först konstigt, hur ska det gå om de inte kollar varje vecka. eller iaf varannan? Men nu är det hur skönt som helst. Jag lämnade urinprov eftersom jag återigen fått ont i vänster sida och värre trängningar och visst hade jag UVI igen. H förklarade att bakterierna sitter i stenten och kommer tillbaka så fort jag slutar med antibiotikan. Så nu för jag fortsätta med Cefadroxil till uretärscopin den 16 september. Sen började jag arbeta på tisdagen och ska nu jobba 25%, fyra dar i veckan. Det är verkligen ett nytt liv. Jag har gjort andra saker i veckan också; varit hos tandläkaren och haft skrivargruppen hemma hos mig, var också hela min lediga dag med pappa på minnesmottagningen i Dalen. Jag har haft en skum huvudvärk hela veckan och nån slags smak i munnen som av virus eller nåt. Tandläkaren hittade inget konstigt och idag är det bättre. Det kan vara antibiotikan som ger huvudvärken.
I fredags var det alltså sex månader sen jag transplanterades. Det är otroligt hur bra det har gått denna gång. Jag bestämde mig för att högtidlighålla dagen genom att köpa ett kort att skicka till de anhöriga till min donator och ringa och ta reda på kön och ålder. Min snälla patientkoordinator berätttade att det var en kvinna på 36 år. Jag satt på en bänk och lät tårarna komma. Så ung, som min dotter, och så fint att ha fått överta denna lever. Jag ska vårda både den och mitt liv så gott jag kan.
Så jag har ett kort nu som jag ska skriva, inte så lätt att hitta de rätta orden. sen lämnar jag det till patienkoordinatorn som i sin tur lämar det till organkoordinatorn som också kollar med de anhöriga om de vill ha ett brev.

Nu åker jag till Malmö några dagar och den 16 september läggs jag in för uretärscopin.

Idag cyklade jag runt Rönningesjön, ca 8km!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar