lördag 23 september 2017

Läkarbesök den 14 september och uppdatering

Tillsammans med min gode vän M. fick jag träffa överläkare C på F61. Det blev ett långt besök som C konstrerade när vi var klara och han frågade om det fanns kvar något på min lista.


Listan:

  • ERCP-rapporten från den 31 aug.
C skrev ut den åt mig och jag och M lästa snabbt igenom den. Det var inte så mycket nytt. De hade satt in en stent vilket jag visste, den heter: Wallflex Biliary Stent och är 6 cm lång och är självexpanderande och heltäckt. (kan ju inte bli annat än bra...)den sitter i själva anstatomosen. Vilket jag tror är den konstlade öppningen mellan tarmen och stora gallgången. Stenten ska tas bort om ca sex månader om det inte blir problem innan dess och sen bör man prova utan. Enligt rapporten så menar läkaren att börjar bli allt svårare att åtgärda problemen med ERCP.


  • Mår nästan sämre efter ERCPn än innan, springer mycket på toa, det spänner över leversidan, jag mår illa eller har dålig aptit.
På detta svarade C att det är för tidigt att säga om ERCPn har hjälpt, det tar ett par veckor och kroppen måste få tid att återhämta sig efter detta rätt djupgående ingrepp.

  • Förstorad mjälte

Jag ville veta varför mjälten är så stor nu. 23 cm enligt ultraljudet i våras. C svarade att det går ofta inte ner i storlek efter TP men det är inte bra om den blir större. Han verkade inte ha tid att leta efter detta just då men jag kollade sen i mina journaler och på MR jag gjorde i början av maj stod att den var 17 cm innan TP och nu 21 cm (det blir lite olika på ultraljud och MR). Så jag ska kolla upp det vid nästa läkarbesök.

Sjukskrivning
C sjukskrev mig 50%, dvs att jag ska jobba 50% hela hösten. Det blir bra, nu har jag jobbat 75% sen i våras men då var jag piggare. 

Anemi
Frågade om järnvärden mm, men de hade missat att ta om proverna. Det blir till nästa gång. Har slutat ta järntabletter, får för ont i magen. Återkommer till detta.

Byte av medicin mot RLS (restless legs syndrom)
Jag ska byta till en medicin som heter Adartrel och min husläkare ville att jag skulle kolla transplantation först. Inga probelm förutom att Ciprofloxacin kan göra att den tar bättre. 

Antibiotikan
Jag ska fortsätta med en tablett om dagen istället för två av Cipron till nästa läkarbesök.

Det var min lista. Förutom det var proverna bra, ASAT och ALAT är perfekta (visar på inflammation i levern). Proverna som rör gallgångarna förhöjde men inte värre än vanligt. Njurfunktionstesten jag gjorde inför tvåårskontrollen var dock lite under det normala och var bättre förra gången jag gjorde det. (innan TP tror jag). Det ska vara mellan 60-110 och mitt låg nu på 55. Det som var viktigt sa C var nu att hålla koll på mitt blodtryck. Det är visst jobbigt för njurarna om det är högt. 

Sen träffade jag en dietist som kom till F61 och fick en hel del bra råd. Att ha mycket hemma som jag kan småäta utan att behöva laga mat (jobbigt att laga mat när man har dålig aptit), att jag kan köpa mer färdigmat, att det finns proteinpuddingar och att jag kan hålla mig till klara näringsdrycker istället för att försöka tvinga i mig de mjölkiga. 

Förutom en dag med feber förra fredagen så har jag mått rätt bra sista tiden. Speciellt denna vecka. Jag har fått bättre aptit, har simmat!!!!(första gången efter TP), varit på gymet på jobbet. Och feberdagen gick över trots att den obehagliga nack och huvudvärken som brukar förebåda något värre kom. Jag kräktes inte och febern försvann till kvällen. Behövde inte ens kontakt transplantation. 

Så just idag leker livet.   

Händer inget speciellt så är nästa läkarbesök inplanerat den 12 oktober och det kan nog dröja till dess innnan jag skriver.

Ta hand om er därute!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar